KABINFORENINGENE I SAS, NKF OG SNK, HAR GÅTT UT I STREIK

Etter to dagers mekling hos Riksmekleren har SAS dessverre ikke kommet til enighet med kabinforeningene NKF og SNK, og SAS beklager at foreningene har valgt å gå ut i streik fra og med i dag 23. august. SAS har som et overordnet mål å gjenoppta meklingene slik at vi kan komme frem til en løsning så snart som mulig. Forhandlingene er en del av den regulære fornyelsen av Flykabinavtalen.

Vår prioritet nå er å minimere forstyrrelser i trafikkprogrammet, og støtte våre berørte kunder med ombookinger til alternative avganger og gi så utfyllende informasjon som mulig.

Et begrenset antall flyvninger blir i dag påvirket av streiken, og vi jobber nå med å få så mange flyvninger som mulig til å gå som planlagt. Berørte passasjerer vil bli varslet enkeltvis, samt anbefaler vi at man sjekker informasjon på sas.no for oppdateringer.

Vi beklager dypt de ulempene denne konflikten medfører, og vi jobber hardt for å løse situasjonen så raskt som mulig.

Vi mener at det skal være mulig å finne en løsning som er attraktiv både for våre norske kabinansatte, og som samtidig sikrer selskapets konkurranseevne.

Til tross for at SAS, mens selskapet er under konkursbeskyttelse, har gått langt for å møte kabinpersonalet når det gjelder lønn og arbeidstid, har vi ikke kommet til enighet. Det er også viktig å merke seg at selskapet er i siste fase av rekonstruksjonsprosessen, og at konsekvensene av en streik må analyseres nærmere.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt

SAS pressevakt: +47 64 81 88 00

SAS, Skandinavias ledende flyselskap siden 1946, opererer fra sin hovedhub på København lufthavn (CPH), supplert med hubber i Oslo (OSL) og Stockholm (ARN).

Vår misjon er å knytte Skandinavia sammen med verden og verden sammen med Skandinavia. Hvert år betjener SAS mer enn 25 millioner passasjerer og transporterer 55 tonn gods til 135 destinasjoner i Europa, USA og Asia. Med en engasjert arbeidsstyrke på over 10 000 kolleger samarbeider vi med partnere og kunder for å drive frem transformative endringer i luftfarten. Vi har som mål å være utslippsfrie innen 2050, i tråd med visjonen til våre grunnleggere: "Å gå fra det gamle til det nye er den eneste tradisjonen som er verdt å bevare." Innovasjon og samfunnsutvikling står i sentrum for alt vi gjør.

For mer informasjon, besøk vårt nettsted www.sas.no eller følg oss i sosiale medier for å få de siste oppdateringene og kampanjene.