Nye destinasjoner og flere turer - SAS ekspanderer internasjonalt med vinterens trafikkprogram SAS presenterer i høst flere nye destinasjoner og øker kapasiteten på internasjonale linjer med nærmere ni prosent. Med vinterens trafikkprogram begynner SAS en ekspansjon der målet er å ta markedsandeler i Europa og interkontinentalt. Storsatsing på Birmingham Blant nyhetene er Birmingham i Storbritannia med et dekningsområde på sju millioner mennesker. SAS starter tre daglige avganger fra København. Byen har et aktivt næringsliv og har årlig omlag 700 utstillinger og messer, sier Karin Strömberg, sjef for Network Management i SAS, og fortsetter: For reisende fra Birmingham er København et passende knutepunkt for reiser østover. Helgefly til Palma Palma de Mallorca er også en ny destinasjon. SAS kommer til å fly dit hver lørdag og søndag fra København. -SAS har ledig kapasitet i helgene og Palma de Mallorca er et stort marked som også er etterspurt av våre EuroBonuskunder, sier Karin Strömberg. Trafikken til Irland vokser og SAS starter en ny direkte linje fra Oslo til Dublin, som skal gå totalt fire ganger i uka. SAS øker også antallet turer til Sveits. Fra både København og Stockholm øker trafikken til Zürich. Genève får også et morgenfly fra Stockholm, i tillegg til kveldsflyet. Store forbedringer til nytte for de reisende har skjedd i det stille. - 70 prosent av flygningene har blitt justert 5-10 minutter for å skape bedre forbindelsesmuligheter først og fremst i København. Vi har nå startet tilpasningen av trafikksystemet til at vi neste år får et øket antall plasser på interkontinentale linjer og på Europalinjene. Det er mange små forandringer som sammenlagt gir en bedre tidtabell, sier Karin Strömberg. Øvrige nyheter i trafikkprogrammet SAS' sterke trafikkutvikling til USA gjør at SAS setter inn en ekstra kveldstur i uka på strekningen København-New York, som gir totalt 27 turer fra Skandinavia til denne destinasjonen. Nytt er også en kveldstur Oslo-Paris med hjemreise morgenen etter som gir totalt fire daglige avganger på den ruten. Göteborg-Paris økes med en morgentur til totalt seks ganger i uka. Budapest får ytterligere en dagstur fra København og Hamburg får et ekstra morgenfly. Trafikken østover økes med ytterligere en tur til St.Petersburg fra København. Sommerens ekstra tirsdagsfly fra København til Tel Aviv fortsetter under vinteren, en rute som dermed trafikkeres daglig. Trafikken i hovedstadstriangelet økes med en tur og retur mellom Stockholm-København og Stockholm-Oslo. For ytterligere informasjon, kontakt: Karin Strömberg, Vice President, SAS Network Management, Tlf. +46 (0)8 797 19 03 Jens Wigen, Director, SAS Network Planning, Tel: +46 (0)8 797 19 92 For fotografier, vennligst bruk SAS bildearkiv: http://www.scandinavian.net/company/newsfacts/picture/index.asp INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00610/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00610/bit0002.pdf

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr 30 millioner reisende i året til, fra og i Skandinavia. Vi knytter sammen våre tre knutepunkter – Oslo, København og Stockholm – med over 125 reisemål i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, blant annet ved å benytte mer fornybart drivstoff og investere i den mest moderne flåten i Europa. I tillegg til flyselskapet tilbyr SAS tjenester innen ground handling, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan sammen med våre partnere tilby nesten 19 000 daglige flyvninger til over 1300 reisemål over hele verden.