Nytt SAS-servise i skandinavisk design

Nytt SAS-servise i skandinavisk design - SAS dekker bordet med porselen fra Royal Copenhagen, bestikk fra Georg Jensen og glass fra Orrefors SAS introduserer et nytt flyservise med produkter fra Skandinavias store kunstindustrielle gruppe, Royal Scandinavia. I tiden fremover kommer SAS til å dekke bordet med porselen fra Royal Copenhagen, bestikk fra Georg Jensen og glass fra Orrefors for måltidene i Business Class på SAS' langflygninger til Nord-Amerika og Asia. Serviset kommer i luften den 26. mars i forbindelse med sommertrafikkprogrammet. Serviset er en videreutvikling av ny spennende skandinavisk design så som: Matserviset Ursula, vinserviset Cyren og stålbestikket Bo Bonfils. SAS har i samarbeid med Royal Scandinavias utviklingsavdelinger , keramikeren Ursula Munch-Petersen, glasskunstneren Gunnar Cyrén og grafikeren Bo Bonfils utviklet et estetisk tiltalende servise som også oppfyller de spesielle funksjonskrav som et flyservise stiller. Flygende ambassader SAS har av flere grunner valgt å samarbeide med Royal Scandinavia. - Først og fremst uttrykker den skandinaviske designen de grunnleggende vurderinger som vår virksomhet hviler på, sier Vagn Sörensen, sjef for forretningsdivisjonen i SAS. - Det skal fungere, det skal være menneskelig og det skal være vakkert. Vi vet også at våre passasjerer -ikke minst på langdistanselinjene- verdsetter dette skandinaviske innslaget. SAS vil gjerne agere flygende ambassader for det beste innen skandinavisk design og kunstindustri. Vi tror også at porselen-, bestikk- og glassproduktene fra Royal Scandinavia kommer til å løfte matopplevelsen om bord. Noen av Skandinavias beste kokker har latt seg inspirere av det gamle skandinaviske kjøkkenet og med det nye serviset får de skandinaviske rettene en fin innramming. Skandinavisk designutfordring Royal Scandinavias konserndirektør Knud Odgaard Pedersen sier: - Samarbeidet med SAS er en stor utfordring, der skandinavisk design skal demonstrere hvordan vi kan bygge inn skjønnhet og glede i bruksting og samtidig leve opp til de ultimate funksjonskrav som stilles i flykjøkken både på land og i luften og ved servering ombord. Vårt felles prosjekt er også et bra eksempel på hvordan skandinaviske virksomheter kan støtte hverandre internasjonalt. Komplisert logistikk Utgangspunktet var å velge karakteristisk skandinavisk design - glass, porselen og stålbestikk- som skulle passe sammen både funksjonelt og estetisk. Oppgaven var, ut fra den meget kompliserte logistikken rundt flymåltider og den knappe plassen på serveringsbrikken, å oppfylle krav på helhetsinntrykk, matopplegg , servering, vask, lagring og transport. 900.000 serveringer hvert år Det nye SAS-serviset kommer til å anvendes på SAS' langdistanseflygninger som består av 12 linjer: ni fra København(New York, Chicago, Seattle, Washington DC, Tokyo, Beijing, Bangkok, Singapore, Delhi), to fra Stockholm (New York, Chicago) og en fra Oslo (New York). Av 23 millioner passasjerer år 2000 fløy omkring 1,2 millioner med SAS til Asia eller Nord-Amerika. Hvert år kommer cirka 300.000 passasjerer til å anvende det nye serviset ved cirka 900.000 serveringstilfeller. Royal Scandinavia Royal Scandinavia, med hovedsete i København, er en av verdens ledende kunstindustrielle virksomheter. Royal Scandinavia har blitt etablert gjennom en sammenslåing av en rekke ulike selskap, som hver for seg er internasjonelt kjent for designprodukter innen porselen, glass og matsølv. Foruten Royal Copenhagen, Orrefors og Georg Jensen omfatter Royal Scandinavia også Kosta Boda, Holmegaard, Venini, Boda Nova og Höganäs Keramik. For ytterligere informasjon, vær snill og kontakt: Vagn Sørensen, Senior Vice President, Business Systems Division, tlf.+46 8 797 14 61 Jan Olson, Vice President, Product- and Service Development tlf.+46 8 797 28 32 Knud Odgaard Pedersen, CEO, Royal Scandinavia A/S, tlf. +45 3814 4848, kop@royalscandinavia.dk INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/16/20010316BIT00640/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/16/20010316BIT00640/bit0002.pdf