SAS: 70 år på vingene

Lørdag den 17. september for nøyaktig 70 år siden lettet det første SAS flyet, og det markeres både i luften og på bakken. Som en del av feiringen av Skandinavias eldste flyselskap har SAS viet en avgang fra Stockholm til København som jubileumsfly med catwalk med tidligere SAS uniformer om bord, og på alle langruter fra Skandinavia serveres det jubileumskake. I SAS Lounge i Stockholm (Arlanda), Oslo og København, tilbys de reisende kake og champagne.

- Det er viktig å markere dagen for våre passasjerer som flyr med oss. Jeg er takknemlig for hver passasjer og ansatt som har bidratt til SAS '70 år lange historie og fortsetter med å bidra til vår fremtid. Vi har fått ta del i 70 år med unike reisehistorier, og vi har mange flere foran oss, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

Sammenslåingen av de danske, norske og svenske flyselskapene 1. august, 1946, markerer starten for SAS. Den første flyvningen var 17. september, hvor 28 spesielle gjester fikk ta del i den første flyturen med SAS 'nye DC-4 "Dan Viking" fra Bromma i Sverige til New York. Flyvningen tok 25 timer med stopp i København, Prestwick i Skottland og Gander i Newfoundland. I dag kan du fly direkte fra f.eks. Oslo, København eller Stockholm til New York på syv timer.

Innovative SAS

SAS har gjennom årene vært med på å lansere verdens første rute jorden rundt, underholdningssystem om bord, turistklasse og komfortable seter som kan legges ned til liggende stilling. SAS var det første flyselskapet som kunne tilby separate, egne sjekk inn områder og lounge, og vi ansatte den første kvinnelige piloten. SAS var også pioner med å implementere miljøvennlige løsninger, satsning på biodrivstoff og grønne innflygninger, for reduksjon av drivstoff og miljøskadelige utslipp. Disse historiske eksemplene har banet vei til vår posisjon i dag, med hovedfokus på å gjøre livet enklere for Skandinavias frekvente reisende.

- SAS har vært først ute med mange viktige ting i flybransjen. Vår viktigste oppgave er å fortsette å være innovative og gjøre livet enklere for våre kunder. Når man flyr med SAS skal det være det lille ekstra som gjør at våre passasjerer velger å fly med oss. For eksempel ved å ha fast track, den beste europeiske reiseapp, lekre kabiner, god kundebehandling og gjøre hele opplevelsen fra start til slutt enkelt, raskt og effektivt, sier Rickard Gustafson

SAS er i ferd med å utvikle flere radikale nye ideer og innovasjoner for fremtidige reisende - fra boardingkort chip implantat som sitter under huden, til smarte og personlige bagasjetagger. Kabinbesetningen er utstyrt med Cabin Crew Devices. Med iPad Mini vil arbeidsdagen bli forenklet, samtidig som dette arbeidsverktøyet er med på å gi SAS passasjerer enda bedre service. Status på bagasjeforsendelse, videreforbindelser med fly og EuroBonus medlemskapsinformasjon er noe av den informasjonen som vil være mulig å få tilgang til via dette nye arbeidsverktøyet.

Historiske priser på billetter
SAS 'fødselsdag vil også bli feiret med flyreiser til historiske priser. I dag fra kl 9 og 70 timer fremover vil det være billetter til ekstra gode priser tilgjengelig på SAS sine nettsider.

Se høydepunktene fra SAS’ 70 år på vingene på: https://scandinaviantraveler.com/sas70   http://www.sasgroup.net/en/history-milestones/

Finn flere bilder på SAS 70 og http://images.flysas.com

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt SAS pressevakt: 47 64 81 88 00

SAS er Skandinavias største flyselskap med daglige flyvninger til destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er medlem av  Star Alliance  ™ og sammen med våre 26 partnere flyr vi til mer enn 1300 destinasjoner i 193 land. For mere information, se  http://www.sas.no

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr 30 millioner reisende i året til, fra og i Skandinavia. Vi knytter sammen våre tre knutepunkter – Oslo, København og Stockholm – med over 125 reisemål i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, blant annet ved å benytte mer fornybart drivstoff og investere i den mest moderne flåten i Europa. I tillegg til flyselskapet tilbyr SAS tjenester innen ground handling, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan sammen med våre partnere tilby nesten 19 000 daglige flyvninger til over 1300 reisemål over hele verden.