SAS' første Airbus A330-300

SAS' første Airbus A330-300 1. oktober i år får Scandinavian Airlines sin første leveranse av flytypen Airbus A330-300 til Kastrup i København. Denne flytypen er først og fremst beregnet til flyselskapets trafikk over Nordatlanteren. Totalt har Scandinavian Airlines bestilt elleve fly av typen A340/A330. Begge flytypene tilhører samme produktfamilie som gir flyselskapet en rekke samordningsfordeler. For eksempel kan besetningen enkelt veksle mellom flyene og det tekniske vedlikeholdet kan samordnes. Identiske fly Hittil har syv A340 blitt levert og nå kommer flyselskapets første A330. Begge flytypene er identiske bortsett fra motorene. Scandinavian Airlines har utrustet sine A330 med to motorer av typen Trent 772B fra Rolls-Royce. Motorene er med sin kraft på 72 000 pounds den sterkeste tilgjengelige motoren for flyserien A330-300. Utover kraften var det driftsøkonomi og miljøegenskaper som gjorde at valget falt på Rolls- Royce. I Scandinavian Airlines' versjon har flyet tre ulike klasser om bord og tar totalt 261 passasjerer, 54 i Business Class, 24 i Economy Extra og 183 i Economy Class. Business Class Plassen i forretningsklassen er sjenerøst utformet med god plass for både passasjerer og bagasje. Innredningen er i smakfull skandinavisk design. Hver stol har egen telefon, PC-uttak, en praktisk og justerbar leselampe, samt en individuell skjerm i armlenet med et stort tilbud av kanaler for film, musikk og spill. Plassen mellom stolradene er 1,27 meter, som gir en komfortabel helling på ryggstøtten. Economy Extra Economy Extra har også god komfort og spesialdesignede stoler med justerbar nakkestøtte og nær en meter til setet foran. Her kan passasjerene som velger den "oppgraderte" økonomiklassen sitte behagelig og arbeide under flygningen. Også her har alle passasjerer en egen videoskjerm. Skjermen er innfelt i setet foran og underholdningstilbudet tilsvarer forretningsklasse. Economy Class I de nye langdistanseflyene utrustes også økonomiklasse med behagelige seter, men uten uttak for PC. Hver og en passasjer har en individuell videoskjerm innfelt i setet foran og stor valgfrihet av filmer, musikk og speil. For mer informasjon, vennligst kontakt: Vice President Fleet Development Kurt Kühne, tlf +46 8 797 2551 eller +46 70 997 2551 INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/01/20021001BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/01/20021001BIT00210/wkr0002.pdf