SAS' første flyging med Airbus A321-200

SAS' første flyging med Airbus A321-200 Mandag 10.desember setter SAS sitt første A321-fly inn på strekningen København-Oslo. SAS har bestilt 12 fly av denne typen. Leveransene kommer til å skje løpende fram mot 2004. Airbus A321 representerer en ny størrelse i SAS' flyflåte. A321-200 skal støtte den interkontinentale trafikken gjennom å styrke trafikknettet i Skandinavia og Europa. Med flere seter per avgang øker kapasiteten, samtidig som kostnaden per sete synker. Fleksible løsninger Kabinen i A321-200 tilbyr fleksible løsninger fra fem seter i bredden til maksimalt seks seter. I SAS- versjon har flyet plass til 160-184 passasjerer avhengig av konfigurasjonen. Den brede flykroppen, 396 centimeter, gjør at kabinen oppleves som romslig av passasjerer. Også plassen i bagasjehyllen over setet utnyttes maksimalt. A321-200 har to V2530-A5-motorer fra International Aero Engines. (En lignende motor finnes på SAS MD90-fly.)Frakthåndteringen effektiviseres med et mangfoldig containersystem, en løsning som gir bedre arbeidsmiljø, samt minsker tidsbruket ved lasting og lossing. SAS legger stor vekt på miljøaspektet ved valg av nye fly. Lavt drivstoff-forbruk, lavt støynivå og miljøtilpasset tilvirkning av flyet er noen av kravene som SAS har stilt. Flyprodusenten Airbus oppfyller dem og arbeider langsiktig med fortsatt miljøtilpasning av produksjonen. Nye materialer som kullfiber er benyttet i stor stil. Kullfiber krever betydelig mindre energi ved produksjon og minsker vekten på et fly med opp til 25 prosent, sammenlignet med tradisjonelle materialer. Bilde av A321 finnes på http://www.scandinavian.net/company/newsfact/picture/air/aircraft/a321.asp For mer informasjon, vennligst ring Informasjonsavdelingens vakttelefon +47 6481 8800 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/07/20011207BIT00870/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/07/20011207BIT00870/bit0001.pdf