• SAS/

SAS’ konsernsjef Rickard Gustafson valgt til styreleder for IATA fra 2022

Report this content

Luftfartens internasjonale bransjeorganisasjon IATA, som samler 290 flyselskaper globalt, har i forbindelse med tirsdagens generalforsamling valgt SAS’ konsernsjef Rickard Gustafson som styreleder fra 2022.

Om ett år tar Rickard Gustafson over formannskapet fra den nå påtroppende styrelederen Robin Hayes, administrerende direktør i JetBlue Airways, som vil erstatte IATAs avtroppende styreleder Carsten Spohr, administrerende direktør og styreleder i Lufthansa Group. Dette er første gang en administrerende direktør i SAS blir valgt til styreleder i IATA.

- Det er en ærefull og svært viktig oppgave i den vanskeligste tiden noensinne for luftfarten. Jeg ser frem til å fortsette IATAs arbeid for å ta luftfarten gjennom covid-19-pandemien med felles innsats. Samtidig vil jeg jobbe for å fremskynde endringen mot en mer bærekraftig reise. Det er en eksistensiell sak at flyindustrien globalt arbeider for klimanøytralitet, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS.

Les pressemeldingen fra IATA

IATA representerer omtrent 290 flyselskaper i 120 land. IATA-medlemmer opererer over 80 prosent av verdens flyselskaper, inkludert verdens ledende passasjer- og flyfraktselskaper, og spiller en avgjørende rolle i å utvikle og drive gjennom temaer for bransjen. I 2021 er Rickard Gustafson pre-styreleder, Robin Hayes er styreleder og Carsten Spohr er post-styreleder. I 2022 vil Rickard Gustafson overta formannskapet.

For ytterligere informasjon, kontakt SAS pressevakt: +47 64 81 88 00

SAS, Skandinavias ledende flyselskap med knutepunkt i Oslo, København og Stockholm, flyr til destinasjoner i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, ved å bruke mer bærekraftig flydrivstoff og vår moderne flåte med drivstoffeffektive fly. I tillegg til flytransport tilbyr SAS bakketjenester, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan med samarbeidende flyselskap tilby et stort antall reisemål over hele verden.