SAS' nye store Europafly - Airbus A321-100

SAS' nye store Europafly - Airbus A321-100 Airbus A321-100 er SAS nye store fly for Skandinavia og Europa. SAS kjøper tolv nye A321-100 og har opsjon på ytterligere ti. Airbus A321 tilhører den framgangsrike A320-familien som er solgt i mer enn 2.300 eksemplarer. Hvert tyvende sekund letter en A320 et eller annet sted i verden. Med A321-100 skal SAS ekspandere på de store Europadestinasjonene og samtidig støtte nysatsningen på interkontinental trafikk gjennom å forsterke SAS' trafikknett i Skandinavia. Airbus A321 representerer en ny størrelse i SAS' flyflåte og erstatter ikke noen eksisterende flytype. A321 behøves i SAS trafikksystem når kampen om attraktive start- og landingstider på flyplasser i Europa hardner til. Med flere seter per flytur øker kapasiteten samtidig som enhetskostnadene minsker. Rekkevidden for A321 er opp til 5.500 kilometer og flyet har to motorer. SAS har valgt å utruste flyet med International Aero Engines V2500-A5,- en lignende motor som på SAS MD-90. Flyfamilien A320 finnes i fire lengder der A321 er "storebror". Et konsept som gir en unik fordel, "commonalitet" eller overensstemmelse mellom flytypene innen familien. Det betyr at hver flytype i grunnen ligner de øvrige modellene, noe som gjør det lettere for besetningen å veksle mellom flytypene. De andre medlemmene i familien er A318 for 107 passasjerer , A319 for 124 passasjerer og A320 for 150 passasjerer. A321 er i praksis en forlenget versjon av grunnmodellen A320. I SAS-versjonen har Airbus A321 plass til 158 - 182 passasjerer avhengig av konfigurasjonen. Kabinen tilbyr fleksible løsninger fra fem seter i bredden til maksimalt seks seter i bredden. Den brede flykroppen, 396 centimeter, gjør at kabinen oppleves som luftig av passasjerene. Rommet i bagasjehyllen over setet er meget rommelig. Flyet finnes i versjoner som kan ta opp til 220 passasjerer og gir dermed ytterligere tilvekstmuligheter for SAS. Frakthåndteringen effektiviseres med et mangfoldig containersystem. Løsningen minsker tidsforbruket ved lasting og lossing og gir et bedre arbeidsmiljø. Forbedret fraktkapasitet gir også økte fraktinntekter for SAS. SAS har lagt stor vekt på miljøaspektet. Lavt drivstofforbruk, lavt støynivå og miljøtilpassset fremstilling av flyet er noen av kravene som SAS har stilt. Airbus oppfyller kravene og arbeider langsiktig med fortsatt miljøtilpasning av produksjonen. Nye materialer brukes i flyet - for eksempel kullfiber, som krever betydelig mindre energi når det produseres og minsker vekten på et fly med opptil 25 prosent sammenlignet med tradisjonelt materiale. En rekke flyselskaper innen Star Alliance har A320-familien i sin flyflåte. Air Canada, All Nippon Airways, Ansett Australia, British Midland, Lufthansa og United Airlines opererer alle flytypene. Flyprodusenten Airbus Industrie er et europeiskt multinasjonalt konsortium og har i dag 55 prosent av alle ordrer i verden på fly med over 100 seter. Av den nå aktuelle flytypen A321 har Airbus 354 ordrer fra 25 kunder. Airbus Industrie ble dannet i 1967 da Frankrike, Tyskland og Storbritannia gikk sammen om utviklingsprogrammet rundt flyet A300. Fra 1970, da det første flyet ble laget og fram til desember 1999 har Airbus fått sammenlagt 3.633 faste ordrer på fly og av dem har 2.188 blitt levert. 178 flyselskap verden over flyr i dag Airbus. Konsortiet Airbus Industrie består av franske Aerospatiale Matra med 37,9 prosent, DaimlerChrysler Aerospace Airbus Gmbh med 37,9 prosent, British Aersospace 20 prosent og spanske CASA 4,2 prosent. Hovedkontoret ligger i Toulouse, ved Blagnac-flyplassen og der skjer også sluttmonteringen av merparten av flyene. Flytypene A319 og A321 settes sammen i Hamburg. Airbus Industrie har 37 000 ansatte og i 1999 var omsetningen USD 16,7 Mrd. FAKTA A321 Passasjerkapasitet:Max 220 passasjerer Frakt: Max 10 LD3-containere Rekkevidde : Max 3.000 nautiske mil (cirka 5.500 km) Flykropp: 3,96 meter i diameter Lengde: 44,5 meter Vingebredde: 34,1 meter Høyde: 11,8 meter Optimal fart: 0,78 mach Maxfart: 0,82 mach Motoralternativ: CFM International CFM56-5 eller International Aero Engines V2500-A5 Første leveranse: Januar 1994 For fotografier av flyet, vennligst gå til www.scandinavian.net INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/17/20000217BIT00700/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/17/20000217BIT00700/bit0002.pdf