SAS' passasjerer får serviceløfter

Report this content

SAS' passasjerer får serviceløfter En rekke europeiske flyselskaper, der iblant SAS, har etter initiativ fra EU kommisjonen og i samarbeid med forbrukerorganisasjoner og de nasjonale myndigheter utarbeidet Airline Passenger Service Commitment. Dette er retningslinjer som i detalj beskriver hvilke minimumsnivå til service passasjerene nå kan forvente av flyselskapene. Dokumentet omhandler serviceelementer før, under og etter flyreisen. Det er frivillig for de europeiske flyselskapene å tiltre EU kommisjonens utspill, men SAS er blant de flyselskap som har valgt å støtte dette. Med de nye EU nivåer er alle SAS' passasjerer blant annet sikret: - Å bli tilbudt laveste tilgjengelige pris - 24-timers avbestillingsfrist ved billettbestilling - Økt servicenivå på flyplassen ved forsinkelser over 2 timer - Økt servicetilbud til handikappede og andre med nedsatt bevegelighet De fleste servicenivåene er allerede innlemmet i den service SAS' kunder får i dag, men EU's utspill gjør det enklere for passasjerene å sammenlikne pris og kvalitet og treffe et bevisst valg av flyselskap. Vi har ingen forbehold mot å implementere Airline Passenger Service Commitment som definerer nivået for god service. Vi ser på dette som et serviceløfte til våre kunder, sier Jens Wittrup Willumsen, Senior Vice President i SAS Airline. SAS underskrev Airline Passenger Service Commitment i februar 2002 og har i tråd med EU kommisjonens tidsplan for implementering de siste seks måneder arbeidet for å sikre at alle avdelinger kan innfri det nye serviceløftet. SAS' serviceløfte trer i kraft 15. august 2002 og gjelder på hele SAS' rutenettet, også utenfor Europa. Alle punkter i SAS serviceløfte kan ses på www.scandinavian.net. Alle flyselskaper i SAS konsernet støtter Airline Passenger Service Commitment. For en oversikt over flyselskaper som støtter EU kommisjonens initiativ, se http://www.ecac-ceac.org/uk/activities/activities-economic.html. For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: Jens Wittrup Willumsen, Senior Vice President, Marketing & Product Management, tlf: +46 (08) 797 2424. INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/15/20020815BIT00570/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/15/20020815BIT00570/wkr0002.pdf