SAS åpner ny direkterute til Kyiv fra Oslo

Som eneste flyselskap tilbyr SAS fra slutten av oktober ny helårsrute fra Oslo til Kyiv.

Ruten som starter 26. oktober, vil flys tre ganger per uke på tirsdag, torsdag og lørdag.

– Etter at ukrainske statsborgere ikke lenger trenger visum for å besøke Schengen-land, har antall flyreiser mellom Ukraina og resten av Europa økt kraftig. I 2018 fløy ca. 60% flere passasjerer mellom Norge og Ukraina enn de to foregående årene. Dette ligger til grunn for at vi nå åpner ny rute til den vakre byen Kyiv, sier Torbjørn Wist, finansdirektør i SAS.

Den økte etterspørselen er også et resultat av at Ukraina har blitt et populært og kostnadsvennlig reisemål blant europeiske turister. Kyiv regnes som et av Øst-Europas viktigste kultur- og industrisentre. Det er en grønn by med mange parker og historiske attraksjoner. Grotteklosteret og St. Sofia-katedralen er begge på UNESCOs liste over verdens kultur- og naturarvsteder. Fra Kyiv kan også Tsjernobyl besøkes.

Billettene legges ut for salg 21. mai og koster fra 699 kr en vei. Ruten kommer til å flys med Boeing 737-700 med 141 seter, noe som gir ca. 23.000 seter på årsbasis.

Nyheter i vinterprogrammet 2019/2020 omfatter også nye ruter fra Stockholm til Luxemburg og København til Torino. Begge ruter har gode forbindelser til/fra flere byer i Norge.

SAS flyr i løpet av vinteren til 110 destinasjoner fra Norge, Sverige og Danmark. Mange av rutene flys med de nye A320neo-flyene som er markedets mest miljøvennlige fly.

Totalt tilbyr SAS 17,3 millioner seter i løpet av vinterprogrammet som varer fra 27. oktober-28. mars.

Rutetider:
OSL-KBP 09:30-13:10
KBP-OSL 14:00-15:50

Vennligst kontakt SAS’ pressekontor for mer informasjon, tlf nr +47 64 81 88 00.

SAS er Skandinavias ledende flyselskap med daglige flyvninger til destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er medlem av Star Alliance ™ og sammen med våre 27 partnere flyr vi til flere enn 1300 destinasjoner i 190 land. I tråd med SAS´ skandinaviske verdier og ambisiøse bærekraftsprogram, investerer selskapet i nye fly til 52 mrd, og avansert biodrivstoff i et omfang tilsvarende alle SAS´ innenriksflyvninger i Norge, Sverige og Danmark innen 2030. SAS CO2 kompenserer reisene til alle ungdommer og EuroBonus-medlemmer.

SAS flyr mer enn 30 millioner passasjerer i året fra, til og innenfor Skandinavia. For mer informasjon: www.sas.no.

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr 30 millioner reisende i året til, fra og i Skandinavia. Vi knytter sammen våre tre knutepunkter – Oslo, København og Stockholm – med over 125 reisemål i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, blant annet ved å benytte mer fornybart drivstoff og investere i den mest moderne flåten i Europa. I tillegg til flyselskapet tilbyr SAS tjenester innen ground handling, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan sammen med våre partnere tilby nesten 19 000 daglige flyvninger til over 1300 reisemål over hele verden.