SAS CO2-kompenserer flybillettene til EuroBonus-medlemmer

Fra og med 1. februar CO2-kompenserer SAS alle flybilletter der det har blitt angitt et EuroBonus-nummer ved bestilling.

Kompensasjonen er en del av SAS’ ambisiøse miljøprogram for å redusere klimapåvirkende utslipp, hvor nye energieffektive fly og økt bruk av biodrivstoff er inkludert. EuroBonus er Skandinavias mest omfattende fordelsprogram innen reiser og opplevelser med 5,6 millioner medlemmer.

Når SAS nå inkluderer CO2-kompensasjon for medlemmer av EuroBonus-programmet, betyr dette at ca. 40 prosent av det SAS’ passasjerrelaterte CO2-utslipp vil bli kompensert. SAS kompenserer allerede alle ungdomsbilletter og egne ansattes tjenestereiser.

– Våre mest lojale kunder og frekvente reisende deler vårt ønske om en mer bærekraftig flytur. Våre kunder som reiser til, fra og innenfor Skandinavia, skal vite at SAS jobber hver dag for å redusere vår klimapåvirkning, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

SAS sitt bidrag til utslippsreduksjon utføres av The Natural Capital Partners, en kjent aktør innen CO2-kompensering som formidler utslippsreduserende mekanismer i ulike prosjekt.

– CO2-kompensering er det siste steget innen SAS’ miljø- og holdbarhetsarbeid hvor vi på basis av tilgjengenelig teknologi implementerer en rekke tiltak for å redusere klimapåvirkningen vår, sier Lars Andersen Resare, leder for bærekraft i SAS.

SAS vil i løpet av året gjøre det enda enklere for kundene å redusere sin klimapåvirkning ved å tilby muligheten til å oppgradere flyreisens drivstofforbruk til biodrivstoff via SAS salgskanaler på nettet. Målet for SAS er å redusere CO2-utslippene med 25 prosent innen 2030, da SAS har til hensikt å bruke tilsvarende mengde biodrivstoff som hele forbruket til SAS i innenrikstrafikken i Skandinavia.

SAS Bærekraftsrapport for 2018 ble publisert 29. januar og kan leses på sasgroup.net

For ytterligere informasjon, kontakt SAS pressevakt: 47 64 81 88 00

SAS ble stiftet i 1946 og er Skandinavias foretrukne flyselskap. SAS flyr til mer enn 100 destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er en av de stiftende medlemmer av verdens største globale flyselskapsallianse - Star Alliance ™. Sammen med våre partnere flyr vi til mer enn 1300 destinationer i 191 land verden over. For mer information, besøk: www.sasgroup.net

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr 30 millioner reisende i året til, fra og i Skandinavia. Vi knytter sammen våre tre knutepunkter – Oslo, København og Stockholm – med over 125 reisemål i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, blant annet ved å benytte mer fornybart drivstoff og investere i den mest moderne flåten i Europa. I tillegg til flyselskapet tilbyr SAS tjenester innen ground handling, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan sammen med våre partnere tilby nesten 19 000 daglige flyvninger til over 1300 reisemål over hele verden.