SAS innfører resirkulerbar emballasje og fjerner 51 tonn plast

SAS innfører resirkulerbar matemballasje og miljøvennlig bestikk om bord, og reduserer plastmengden med 51 tonn per år. Et viktig skritt mot kun bærekraftige materialer i SAS’ kundetilbud.

Det prisbelønte matkonseptet New Nordic by SAS legger vekt på en moderne spiseopplevelse i luften, med sesongens lokalproduserte ingredienser. Nå kommer emballasjen med ny design og resirkulerbare materialer.

- Hver dag utvikler vi våre produkter og servicetilbud i mer miljøvennlig retning, og tar bort det som ikke trengs om bord, og arbeider løpende med å finne innovative løsninger for materialer og emballasje, sier Karl Sandlund, EVP & Chief Commercial Officer.

Noen former for plast er ofte nødvendig grunnet krav til mattrygghet. Derfor har SAS’ leverandører utviklet en løsning som erstatter den indre plastbeholderen i kuben med en papirversjon. Den er laget av FSC*-godkjent papir med et plastbelegg, som er laget av organisk plantebasert plast i stedet for plast basert på fossil olje.

- Matkonseptet New Nordic by SAS, som serveres i en kube, er et godt eksempel på en miljøvennlig løsning som inngår i lang rekke klimarettede tiltak – i smått og stort – som nye fly til 52 milliarder kroner, og økende  bruk av biodrivstoff, sier Karl Sandlund.

Bestikksettet i matkuben er også byttet ut. De nye settene er tilpasset hvert måltid for å minimere ressursbruken, og våtservietter tilbys ved behov. Lanseringen av det nye matkonseptet vil skje gradvis fra desember, og i mai 2020 vil bestikket finnes i hver boks.

Den plantebaserte plasten som brukes i bestikket, er laget av vegetabilsk olje. Den bearbeides via naturlig gjæring og mikroorganismer til et komposterbart råmateriale. SAS er stolte av å være først ute med å ta i bruk denne innovative løsningen for engangsbestikk. Det er den eneste plastløsningen som er kompatibel med EU-direktivet for engangsplast (SUP).

I stedet for å legge ekstra salt og pepper og en våtserviett i hver kube, blir disse nå kun delt ut til de som ber om det. I stedet for plast skal bestikket pakkes inn i papirservietter laget av resirkulert materiale.

Utskiftingen av materialer er en viktig del av klimainnsatsen, i likhet med de grep som gjøres for å ta bort matsvinn gjennom forhåndsbestillinger, og reduksjon av vekt ved å kutte ut taxfree-salg om bord i flyene.

*Forest Stewardship Council, et sertifiseringsorgan som bekrefter at papiret som brukes, er produsert med trær fra skoger som forvaltes på en bærekraftig måte.

Pressetelefon for journalister  +47 64 81 88 00

SAS er Skandinavias ledende flyselskap med daglige flyvninger til destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er medlem av Star Alliance ™ og sammen med våre 27 partnere flyr vi til flere enn 1300 destinasjoner i 190 land. I tråd med SAS´ skandinaviske verdier og ambisiøse bærekraftsprogram, investerer selskapet i nye fly til 52 mrd, og avansert biodrivstoff i et omfang tilsvarende alle SAS´ innenriksflyvninger i Norge, Sverige og Danmark innen 2030. SAS CO2 kompenserer reisene til alle ungdommer og EuroBonus-medlemmer.

SAS flyr mer enn 30 millioner passasjerer i året fra, til og innenfor Skandinavia. For mer informasjon: www.sas.no.

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr 30 millioner reisende i året til, fra og i Skandinavia. Vi knytter sammen våre tre knutepunkter – Oslo, København og Stockholm – med over 125 reisemål i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, blant annet ved å benytte mer fornybart drivstoff og investere i den mest moderne flåten i Europa. I tillegg til flyselskapet tilbyr SAS tjenester innen ground handling, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan sammen med våre partnere tilby nesten 19 000 daglige flyvninger til over 1300 reisemål over hele verden.