• SAS/

Report this content

SAS innstiller 334 flyavganger på grunn av konflikten med Norsk Kabinforening, NKF. Fra og med midnatt onsdag 29. november tvinges SAS til å innstille 334 flyavganger fram til kl 24.00 29. november på grunn av den pågående konflikten med Norsk Kabinforening, NKF. Omlag 20.000 passasjerer blir berørt når samtlige 161 avganger i den norske innenrikstrafikken innstilles i morgen, onsdag. Utover dette rammes også skandinavisk og europeisk trafikk hardt. I Sverige innstilles 35 avganger og i Danmark ni. Dessuten innstilles et førtitalls avganger i det såkalte hovedstadstriangelet, bestående av flyginger mellom Oslo, Stockholm og København. Mellom Norge og øvrige Europa innstilles et førtitalls avganger og trafikken mellom København og øvrige Europa rammes av et trettitalls turer. Mellom Stockholm og øvrige Europa innstilles bare et fåtall avganger. SAS har daglig omlag 1100 avganger i hele trafikksystemet. Passasjerer som har billetter for 29. november bes om å ta kontakt med sitt reisebyrå eller SAS Direkte for eventuell ombooking. Bakgrunn. Konflikten har sin bakgrunn i uenighet om lønnsnivå og en såkalt omdisponeringsavtale for det norske kabinpersonalet. Norsk Kabinforening, NKF, forkastet 27. november Riksmeklingsmannens skisse,- et forslag som SAS hadde godtatt. NKF tok mandag ut sine medlemmer i en 24 timers streik som rammet 12.000 passasjerer og 159 avganger på norsk inneriks. Framtidig varsel NKF har varslet om konflikt fredag 1. desember kl. 00.00 til fredag 1. desember kl.24.00. Fredagens konfliktvarsel er en ytterligere opptrapping og kommer til å ramme SAS' interkontinentale trafikk bemannet med norsk kabinpersonale. Om konflikten ikke er løst 4. desember har NKF varslet om en ikke tidsbegrenset streik som omfatter alt norsk kabinpersonale. SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00950/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00950/wkr0002.pdf