SAS kjoper 12 Airbus A321 for SEK 4,5 Mrd

SAS kjøper 12 Airbus A321 for SEK 4,5 Mrd SAS har besluttet å investere i nye større fly for Europa og Skandinavia. Bestillingen omfatter tolv Airbus A321-100 samt opsjoner på ytterligere ti fly. Ordren er verdt omlag SEK 4,5 Mrd. Airbus A321 representerer en ny størrelse i SAS' flyflåte og erstatter ingen av de eksisterende flytypene. -Beslutningen viser at vi mener alvor med våre planer om ekspansjon. De nye større Airbus-flyene skal hjelpe oss med å fylle våre nye interkontinentale fly, Airbus A330-300 og A340-300, med passasjerer. Vi skal også ekspandere og ta markedsandeler på trafikk til og fra Europa, sier Jan Stenberg, konsernsjef i SAS. Den stadige økende trengselen på de store flyplassene i Europa gjør det vanskelig å ekspandere gjennom å fly flere turer. Ekspansjonen må i stedet skje med større fly. Airbus A321 øker SAS-kapasiteten til flere store steder i Europa og forsterker samtidig trafikken mellom hovedstedene i Skandinavia. Gjennom denne kapasitetsøkning muliggjøres en ekspansjon i hele SAS' trafikksystem. Større fly i stedet for flere turer medfører også at SAS kan senke enhetskostnadene; kostnaden per sete. I SAS-versjonen har Airbus A321 plass for 158 - 182 passasjerer avhengig av konfigurasjonen. Med fem stoler i bredden tar flyet 158 passasjerer og med seks stoler i bredden 182. Kabinen er meget fleksibel og stolene kan konverteres etter behov. SAS' kunder kommer til å sette pris på den gode sittekomforten og den brede, luftige kabinen i Airbus A321. Kabinen har også romslige hattehyller for håndbagasje. SAS har valgt å utruste flyet med International Aero Engines V2500-A5,- en lignende motor som på SAS MD-90. Fraktkapasiteten er et pluss for A321 og gir økte fraktinntekter for SAS. Den er også meget lett å laste takket være et mangfoldig containersystem. Løsningen minsker tidsforbruket ved lasting og den gir et bra arbeidsmiljø. Det første flyet levereres sent år 2001 og før årsskiftet 2002/2003 regner en med at fem fly kommer til å være i trafikk. Flyene skal trafikkere de skandinaviske hovedstedene og flere større europeiske byer som Amsterdam, Bryssel, Düsseldorf, Frankfurt, Helsingfors, London, Madrid, Paris og Roma. Airbus A321 oppfyller SAS strenge krav til lavt drivstofforbruk, lavt støynivå og miljøtilpasset fremstilling. Bilder av flyet finnes på www.scandinavian.net INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/17/20000217BIT00610/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/17/20000217BIT00610/bit0002.pdf