SAS konsernet inngår nye avtaler

Report this content

Som tidligere annonsert kommer SAS konsernet fra nyttår til å innføre et nytt distribusjonskonsept i Skandinavia. SAS konsernet går over til nettopriser og senker samtidig prisene med tidligere innbakte provisjonsbeløp. På samme tid kommer SAS konsernet og reisebyråene til å ta betalt for sine tjenester av kundene, noe som de fleste reisebyråer i Skandinavia allerede gjør i dag. Dette betyr at prisen for en billett kommer til å variere avhengig av kundens behov for assistanse, valg av salgskanal og nivå på service. Hos Sas blir det billigere å bestille billetten på internett enn å kjøpe den over telefonen. -Beslutningen om å innføre distribusjonsstrategien ble tatt etter en omfattende dialog de siste 12 månedene med reisebyråer og bransjeforeninger. Vi har nå inngått en samarbeidsavtale med to av de største reisebyråkjedene i Norden, Bennett BTI og American Express. Vi forhandler for tiden med øvrige reisebyråer og forventer å avslutte disse forhandlingene om kort tid, sier Senior Vice President Søren Jespersen, ansvarlig for World Sales i SAS konsernets globale salg. Ragnar Norbäck, General Manager Nordic & Netherlands American Express: -Gjennom distribusjonskonseptet tar SAS konsernet ledelsen i Europa. De kan drive fram en utvikling for det nordiske markedet mot en ren og profesjonell relasjon mellom leverandør, kunde og reisebyrå. Det gir oss mulighet til å tjene våre kunder på absolutt beste måte. Hans Holmen, administrerende direktør Bennett BTI Nordic: -Det er positivt at vi har kommet i mål med en avtale som innebærer en ny distribusjonsstrategi for SAS konsernet. Vi tror det er bra for både marked og kunde å klargjøre forholdene på markedet. Samt hvem som har ansvar for respektive del av kunderelasjonen. At vi allerede nå påbegynner et samarbeid med SAS gir den beste mulige løsningen for SAS konsernet, for oss og ikke minst for våre kunder i 2003. -Vårt mål er at SAS konsernets nye distribusjonsmodell skaper en tydelig og oversiktlig kunderelasjon, samt en tydeligere rollefordeling mellom reisebyrå og flyselskap. Dette er til kundens fordel, sier Søren Jespersen. For mer informasjon, vennligst kontakt: Morten Torp, Director World Sales Region Norway, tlf. +47 64 81 77 36 Anne Grete Ellingsen, Informasjonsdirektør Braathens, tlf +47 9153 7079 Siw Sandvik, Informasjonskonsulent Widerøe, tlf +47 909 99 621 INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00770/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00770/wkr0002.pdf