SAS med 17 nye ruter i sommerprogrammet 2019

SAS fortsetter å utvide sitt rutenett til og fra Skandinavia, og åpner 17 nye direkteruter med 6 helt nye destinasjoner. Faro i Portugal og Antalya i Tyrkia er nye destinasjoner Oslo. Fra Bergen og Stavanger starter SAS nye ruter til Alanya i Tyrkia.

Marseilles, Firenze, Catania og Cornwall er noen av de nye destinasjonene man kan nå fra flere steder i Norge via København og Stockholm.

- Vi er glade for å kunne tilby et nytt sommerprogram for neste år, med flere nye ruter og en økning i antall flygninger til fritidsdestinasjoner. Reisende med SAS kan nyte godt av gode produkter både på bakken og i luften, inklusive høyhastighets WiFi som er godt mottatt hos våre kunder, sier Torbjørn Wist, Norgessjef og finansdirektør i SAS.

I Norge øker SAS kapasiteten i sommerhalvåret med 4% i forhold til forgående år, parallelt med at selskapet fortsetter å redusere skadelige utslipp gjennom flere miljøfremmende tiltak og løpende innfasing av nye fly av typen Airbus 320 neo.

- SAS fortsetter å både utvide og forbedre rutetilbudet i sommerhalvåret, og vi evner å tilpasse produksjonen i samsvar med etterspørselen i markedet, sier Torbjørn Wist. - Økningen på 4 % for Norges del er en disiplinert utvidelse i en tid vi har høyt fokus på en bærekraftig reise. Vi vil at flere skal reise med oss og oppdage verden, men med et stadig mindre klimaavtrykk, sier Torbjørn Wist, Norgessjef og finansdirektør i SAS.

Totalt utvider SAS ruteprogrammet med 17 nye ruter fra Skandinavia til sommeren. Oslo får nye direkteruter til Faro i Portugal og Antalya i Tyrkia, mens reisende i Bergen og Stavanger kan fly direkte til Alanya i Tyrkia. Øvrige destinasjoner som er nye sommerprogrammet fra Skandinavia er Catania på Sicilia og Firenze i Italia, og Marseilles i Frankrike, Cornwall Newquay i England, og Szczecin i Polen.

700 000 flere flyseter i sommerprogrammet 2019.

Etterspørselen etter sommerreiser til Italia vokser, og SAS øker tilbudet fra Skandinavia til den Apenninske halvøy og Sicilia, samtidig som at antallet flyseter til de italienske destinasjonene øker med 90 000 i forhold til foregående sommer.

SAS satser også på Frankrike, og Marseille er en etterlengtet nyhet som kommer neste sommer. SAS flyr direkte til havnebyen i Sør-Frankrike fem dager i uken fra Stockholm og København, med gode forbindelser fra Norge. Polen fortsetter også å lokke skandinaver, og SAS åpner nå en helt ny rute til Szczecin fra København. SAS vil nå tilby totalt seks destinasjoner i Polen.

Som et alternativ til storbyene på de britiske øyene begynner SAS nå også å fly til Cornwall, Newquay i sommermånedene.

Billettsalget til destinasjoner i sommerprogrammet 2019 starter tirsdag 9. oktober.

For ytterligere informasjon, kontakt SAS pressekontor + 47 64 81 88 00

SAS er Skandinavias største flyselskap med daglige flyvninger til destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er medlem av  Star Alliance  ™ og sammen med våre 26 partnere flyr vi til mer enn 1300 destinasjoner i 193 land. For mere information, se  http://www.sas.no

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr 30 millioner reisende i året til, fra og i Skandinavia. Vi knytter sammen våre tre knutepunkter – Oslo, København og Stockholm – med over 125 reisemål i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, blant annet ved å benytte mer fornybart drivstoff og investere i den mest moderne flåten i Europa. I tillegg til flyselskapet tilbyr SAS tjenester innen ground handling, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan sammen med våre partnere tilby nesten 19 000 daglige flyvninger til over 1300 reisemål over hele verden.