• SAS/

SAS og GlobeGround utreder partnerskap innen passasjer- og bagasjehåndtering

SAS og GlobeGround utreder partnerskap innen passasjer- og bagasjehåndtering SAS og GlobeGround skal starte en utredning i den hensikt å studere mulighetene for å skape et selskap innen *ground handling, - først og fremst rettet mot det skandinaviske markedet. Hensikten for SAS er å skape et selskap som blir en internasjonal aktør med meget gode utviklingsmuligheter og samtidig finne en løsning som gir en mer effektiv flyplasshåndtering. Målet er et selskap som drives forretningsmessig og med stort handlingsrom når det gjelder å skape nye forretningsmuligheter innenfor ground handling. SAS har i løpet av våren analysert ulike måter å organisere flyplassvirksomheten og har funnet ut at det finnes store fordeler med et selvstendig ground handling-selskap i samarbeid med en ekstern partner. Etter innledende samtaler, har SAS og GlobeGround besluttet å undersøke mulighetene for et samarbeid i et felles selskap. En økt liberalisering på det europeiske flymarkedet har gitt rom for frittstående spesialiserte selskaper til å utvikle meget konkurranse-kraftige alternativer til flyselskapenes egen passasjer- og bagasjehåndterings- virksomhet. I flere tilfeller har flyselskapene til og med gått over til å organisere virksomheten i separate forretningsområder. Kjernen i det nye selskapet vil kunne bestå av ca. 7.000 SAS-medarbeidere. SAS driver flyplassvirksomhet på et 40-talls flyplasser i Skandinavia og på omlag 80 utenfor Skandinavia. Det har blitt ført en dialog med de faglige representantene i løpet av våren og en utdypende informasjon har blitt overlevert dem i dag, mandag 21.juni. Fagforeningene kommer til å bli kontinuerlig oppdatert om hvordan utredningen utvikles. Ambisjonen er å presentere et resultat av utredningen i løpet av høsten. Således har ledelsen i SAS ennå ikke tatt en beslutning i spørsmålet. . * Ground handling kan defineres som den virksomhet SAS bedriver på flyplasser i form av blant annet passasjer - og bagasjehåndtering, samt øvrige bakketjenester. GlobeGround er verdens største leverandør av ground handling og har virksomheter på et 80-talls flyplasser verden over og har flyselskapet Lufthansa som eneste eier. Hovedkontoret ligger i Frankfurt. For mer informasjon, kontakt: Marie Ehrling, Senior Vice President, Station Services Division Tel: +46 8 797 21 56 Mob: +46 709 97 21 56 Henry Sténson, Senior Vice President, Public Relations & Government Affairs, Tel: + 46 8 797 14 55 Mob: +46 709 97 14 55 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/06/21/19990621BIT00760/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/06/21/19990621BIT00760/bit0002.pdf