SAS og Icelandair med code-share på transatlantiske ruter

Report this content

SAS og Icelandair med code-share på transatlantiske ruter SAS og Icelandair er blitt enige om å begynne code-sharing på Icelandair's ruter mellom Skandinavia og USA og på SAS' ruter fra Skandinavia til en rekke destinasjoner i Europa. For passasjerer som reiser over Atlanteren mellom Skandinavia og USA vil dette tilbudet gi et bredere utvalg av tjenester, og i enkelte tilfeller vil reisetiden kunne reduseres opp til 2,5 timer. I tillegg vil de to selskapene styrke båndene mellom SAS Eurobonus og Icelandair Saga Bonus "frequent flyer" programmene. Avtalen kommer til å gjelde fra 1.november 1999 og vil være fullstendig gjennomført innen 1.januar 2000. Avtalen innebærer code-sharing på Icelandair's ruter fra København, Oslo og Stockholm til Boston, Minneapolis og Baltimore/Washington. Likedan fra Reykjavik til Hamburg, Gøteborg, München, Düsseldorf, Brussel, Zürich og Wien via København, Oslo og Stockholm. Dette er en utvidelse av den nåværende SAS/Icelandair code-share-relasjonen som innebærer ruter mellom Reykjavik og alle andre nordiske hovedsteder. Båndene mellom SAS' Eurobonus program og Icelandair's Saga Bonus skal utvides. SAS Eurobonus-medlemmer vil tjene poenger på alle Icelandair code-share-fly dekket av den nye avtalen, likeledes vil Saga Bonus medlemmer tjene poenger på alle SAS ruter. Medlemmer av begge programmer vil kunne innløse poengene sine hos begge selskapene. Sigurdur Helgason, president og CEO i Icelandair, fortalte i Reykjavik i dag at det utvidede samarbeidet er viktig for Icelandair og selskapets kunder. "Icelandair og SAS har samarbeidet i Europa i mange år. Vi utvider nå for å dekke transatlantiske ruter og flere destinasjoner i Europa. Icelandair og SAS fokuserer på forskjellige ruter og destinasjoner, og derfor utfyller disse to selskapene hverandre godt, " sa Helgason. Vagn Sørensen, Senior Vice President, Business Systems Division, i SAS sa i Stockholm i dag at avtalen er fordelaktig for SAS på flere måter. "Vi kommer til å få et mer konkurransekraftig trafikksystem mellom Skandinavia og USA. Vi kommer også til å se flere passasjerer fra Icelandair på våre Europalinjer, som går ut fra København," sa Vagn Sørensen. Icelandair ble dannet i 1973 med en sammenslåing av Icelandair (dannet i 1937) og Loftleidir Icelandic(dannet i 1944). Icelandair's rutenettverk binder 17 destinasjoner i Europa til seks i Nord-Amerika via det unike knutepunktet i midten av Atlanteren på Island. I tillegg til de tre amerikanske destinasjonene som er dekket av avtalen, flyr Icelandair daglig til New York, to ganger i uken til Orlando og tre ganger i uken til Halifax, Nova Scotia. Icelandair står for forretnings- og fritidstrafikk med fokus på ruter hvor det har konkurransefortrinn som kortere reisetid. Icelandair's hovedflyplass er halvveis på den korteste flyruten mellom Nord Europa og østkysten av USA og Canada. I 1998 tranporterte Icelandair 1,6 millioner passasjerer på internasjonale og nasjonale ruter. I 1998 fløy SAS 21.7 millioner passasjerer til 101 destinasjoner i 31 land. SAS hadde mer enn 1,000 daglige avganger og transporterte nesten 280,000 tonn frakt. Sammen med regionale partnere i Star Alliance, så vel som med andre samarbeidspartnere, tilbyr SAS sine kunder over 8,000 avganger hver dag til over 800 destinasjoner i 114 land. For mer informasjon, kontakt: Vagn Sørensen, Senior Vice President, Business Systems Division, SAS Tel. +46 (0)8 797 1461 Sigurdur Helgason, President og CEO, Icelandair, Tel. +354 50 50 371 INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/05/19991005BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/05/19991005BIT00230/bit0002.pdf