SAS pauser store deler av virksomheten

Som et resultat av virkningene av koronaviruset (COVID-19), og de tiltak myndighetene har truffet, er etterspørselen etter flyreiser nå praktisk talt ikke-eksisterende. SAS har derfor besluttet å redusere store deler av virksomheten fra mandag 16. mars, og frem til det er forutsetninger for å drive kommersiell luftfart igjen.

For å ta hånd om kundene, vil SAS de neste dagene så langt som mulig opprettholde en viss trafikk for å muliggjøre hjemreise fra ulike destinasjoner.

Videre står vi til myndighetens disposisjon for å, på deres oppdrag, ta hjem strandede medborgere eller opprettholde samfunnskritisk infrastruktur, så langt det er mulig.

Dessverre tvinger det SAS til midlertidig å redusere arbeidsstyrken med opptil 10.000 ansatte, noe som tilsvarer 90 prosent  av arbeidsstyrken.

Reduksjonen vil påvirke hele SAS og vil bli gjennomført i henhold til nasjonal lovgivning i hvert land.

SAS gjennomfører disse tiltakene for å kunne gå tilbake til normal drift så snart situasjonen tillater det.

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr 30 millioner reisende i året til, fra og i Skandinavia. Vi knytter sammen våre tre knutepunkter – Oslo, København og Stockholm – med over 125 reisemål i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, blant annet ved å benytte mer fornybart drivstoff og investere i den mest moderne flåten i Europa. I tillegg til flyselskapet tilbyr SAS tjenester innen ground handling, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan sammen med våre partnere tilby nesten 19 000 daglige flyvninger til over 1300 reisemål over hele verden.