SAS presenterer nytt priskonsept i Skandinavia

SAS presenterer nytt priskonsept i Skandinavia Den 1. juni 2002 introduserer SAS Airline et helt nytt priskonsept for flyreiser i og mellom de skandinaviske landene. Det blir en enklere og mer logisk prisstruktur, samtidig som forretningsprisene senkes med opp til 30 prosent. SAS Airline vil tilby fire "i løpet av dagen" billetter som gjør det mulig å reise ut og hjem samme dag. Allerede fra den 7. mai kan man bestille og kjøpe billettene. Det nye priskonseptet er en del av SAS Airlines store satsning Scandinavian Direct med en rekke nyheter : gardinene mellom forretnings- og økonomiklasse forsvinner, et nytt enhetlig servicekonsept for alle passasjerer ombord og enkelhet ved reservering, betaling og innsjekking. SAS' kunder ønsker å bestille, betale og reise enklere. De vil ha et logisk pristilbud, der det tydelig fremgår hva man betaler for. - Med utgangspunkt i disse kundebehovene, har vi skapt et priskonsept som gir valgfrihet, fleksibilitet, mer verdi for pengene og som bygger på et enkelt og logisk regelverk, sier Eric Berggren Lindberg, Senior Vice President, Revenue Management, SAS Airline. Fire "i løpet av dagen" alternativ Med den nye prisstrukturen tilbyr SAS Airline totalt fire pristyper rettet mot forretningsreisende, samtlige med mulighet for ut- og hjemreise samme dag, alle dager i uken: "Daily" Når kunden vil reise helt på sine egne vilkår, med full fleksibilitet og uten restriksjoner, tilbyr SAS billetten "Daily". Denne billetten er fullt mulig å endre, har høyeste tilgjengelighet og kan bestilles helt frem til avgang. "Daily" inkluderer fordeler som forhåndbestilt plass ombord og høyeste prioritet på venteliste. Kunden kan velge mellom enkel reise eller tur/retur. "Daily 2" De kundene som kan bestille sin reise senest to dager før avreise og ikke endrer på utreisen, kan kjøpe tur/retur billetten "Daily 2". Denne billetten har fleksibel returreise hvilket innebærer at returreisen er mulig å endre på frem til avgang. "Daily 2" er 10 prosent rimeligere enn "Daily". "Daily 4" "Daily 4" er en tur/returbillett med strengere regler. Den kan kjøpes frem til fire dager før avgang. Det er ikke mulig å gjøre noen forandringer på bestillingen og den er begrenset antall plasser på avganger med stor etterspørsel. Billetten er 20 prosent rimeligere enn "Daily". "Daily 7" Laveste pris tilbyr billetten "Daily 7". Billetten må kjøpes senest syv dager før avreise og den kan ikke endres etter bestilling. Dette er en tur/returbillett som gir størst fleksibilitet innen denne gruppen av priser med mulighet til "i løpet av dagen" reise. Ved bestilling via Internett gis ytterligere en rabatt på prisen, som da totalt blir ca 33 prosent rimeligere enn "Daily". "Weekend" for privatreisende SAS Airline har også forenklet prisstrukturen for privatreisende på tilsvarende måte og innfører fra den 1. juni "weekend" som samlenavnet for privatreiser. Weekend kjennetegnes av enkelhet og en mer logisk oppbygging. Weekend Den mest fleksible privatbilletten som kan bestilles og betales frem til avreise dagen og koster nesten 50 prosent av en ordinær fullprisbillett. Weekend 7 Weekend 7 må bestilles og betales senest syv dager før avreise og koster nesten 40 prosent av ordinær fullprisbillett. Weekend 14 Koster mellom 30-35 prosent av en fullprisbillett og må bestilles minst 14 dager før avreise. Kundens vilkår eller SAS' vilkår Med SAS Airlines nye priskonsept blir relasjonen mellom fleksibilitet og pris tydeligere. Kunden kan velge å reise på sine egne vilkår eller reise på SAS' vilkår. [REMOVED GRAPHICS] For mer informasjon, vennligst kontakt: Eric Berggren Lindberg, Senior Vice President, Revenue Management, +46 8 797 28 02, eller +46 709 97 28 02 Susanne Dahlberg, Revenue Manager Sweden, +46 8 797 50 74, eller +46 709 97 50 74 INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/20/20020320BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/20/20020320BIT00260/wkr0002.pdf