SAS-ruten fra København til Tokyo over Nordpolen fyller 60 år

I dag den 24. februar 2017 er det 60 år siden SAS første gangen fløy over Nordpolen direkte fra København til Tokyo. SAS var dermed første flyselskap som fløy over Nordpolen til Asia. Polarflygningene var en pionèrbragd som bidro til at SAS fikk Christoffer Columbus prisen i 1962.

SAS var det første flyselskapet som kunne tilby reiser over Nordpolen uten flybytte, både til Los Angeles og Tokyo. I 1954 var SAS først ute med å fly over Nordpolen til den amerikanske vestkysten og Los Angeles, den 24. februar i 1957 skrev SAS igjen historie da selskapet begynte å fly direkte mellom København og Tokyo, med kun ett stopp i Anchorage, Alaska. Det tok konkurrentene hele fem år å følge i SAS’ fotspor, så i denne perioden var SAS eneste flyselskap som fløy mellom Skandinavia og Japan.

- I mer enn 60 år har SAS bidratt til gode forbindelser mellom Skandinavia og Japan. Vi har flydd et meget stort antall passasjerer, frakt og varer til og fra de skandinaviske landene og Tokyo i løpet av disse årene. Japan er et spennende reisemål for skandinaver, og det eksisterer en stor interesse i Japan for å reise til Skandinavia, sier Eivind Roald, konserndirektør for SAS’ kommersielle virksomhet.

Med den direkte ruten over Nordpolen kunne 105 passasjerer, fire besetningsmedlemmer, to piloter og en tekniker, fly til Japan med en DC-7C. Flytiden ble redusert fra 52 til 32 timer.

I 1960 åpnet SAS ruten over Sibir, med nye DC-8 jetfly. Da ble flytiden til Tokyo redusert til 16 timer, og kunne gjøres uten stopp. I dag flys den samme ruten med en Airbus 340, med en flytid på ca 12 timer. SAS flyr nå daglig mellom København og Tokyo i sommerprogrammet, og seks dager i uken i vinterprogrammet, med gode forbindelser til flere byer i Skandinavia. SAS flyr også japanske turister direkte til flere destinasjoner i Norge (Vestlandet og Nord-Norge) og Sverige, og møter med det den ekstra etterspørselen vi opplever for vår fantastiske natur.

SAS har fire direkteruter mellom Skandinavia og Asia. I tillegg til Tokyo, flyr SAS til Beijing, Shanghai fra København, og fra Stockholm til Hong Kong.

For ytterligere informasjon, kontakt SAS pressevakt: 47 64 81 88 00

SAS ble stiftet i 1946 og er Skandinavias foretrukne flyselskap. SAS flyr til mer enn 100 destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er en av de stiftende medlemmer av verdens største globale flyselskapsallianse - Star Alliance ™. Sammen med våre 27 partnere flyr vi til mer enn 1300 destinationer i 190 land verden over. For mer information, besøk: www.sasgroup.net

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr 30 millioner reisende i året til, fra og i Skandinavia. Vi knytter sammen våre tre knutepunkter – Oslo, København og Stockholm – med over 125 reisemål i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, blant annet ved å benytte mer fornybart drivstoff og investere i den mest moderne flåten i Europa. I tillegg til flyselskapet tilbyr SAS tjenester innen ground handling, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan sammen med våre partnere tilby nesten 19 000 daglige flyvninger til over 1300 reisemål over hele verden.