• SAS/

SAS skriver avtale med Airbus: Total fornyelse av langdistanseflåten

En ny Airbusflåte tar SAS’ langruter inn i en ny fremtid.

SAS og Airbus har undertegnet en intensjonsavtale på bestilling av åtte nye A350-900 XWB, og fire A330 Enhanced. Avtalen markerer lanseringen av SAS interkontinentale strategi som nå også inkluderer en omfattende plan om flåtefornyelse, muligheter til en ytterligere utvidelse av antallet fly, og en oppgradering av passasjerkabinen i de eksisterende fly.

SAS lanserte nylig et helt nytt service konsept for å skape den mest moderne ombordopplevelsen for sine passasjerer. Servicekonseptet støttes opp av en omfattende fornyelsesplan som består av 65 kortdistansefly som allerede er påbegynt, og som nå kompletteres med en omfattende plan for langruteflåten. Dette er gjort mulig gjennom at flyselskapet har oppfylt sentrale elementer i strategien 4Excellence Next Generation.

“Jeg er svært glad for dagens kunngjøring. Samtidig som vi fortsetter å levere på vår strategi og plan for et lønnsomt SAS, lykkes vi å gjennomføre grunnleggende forandringer som tillater oss å investere i vår fremtid som Skandinavias ledende flyselskap – til glede for våre kunder, medarbeidere og eiere”, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.

Med dagens kunngjøring tar SAS viktige grep for å sikre en moderne og effektiv langdistanseflåte, med den aller siste teknologien fra Airbus.

”Vi er veldig glad for at SAS med dette understreker sin tillit til Airbus gjennom å velge vår A330, som tilbyr en uslåelig økonomi og den høyeste operasjonelle pålitelighet sammen med A350 XWB, som er verden mest teknisk avanserte og effektive passasjerfly, sier John Leahy, Airbus Chief Operating Officer, Customers.

En moderne og effektiv langruteflåte

Den første A350-900 XWB kommer til SAS i 2018, men allerede i 2015 kommer flåten til å utvides med de første A330 Enhanced som erstatter A340 når de nåværende leasingavtaler går ut. I mellomtiden kommer SAS til å foreta oppgradering av passasjerkabinen i syv fly i den eksisterende flåten.

”De store tekniske forbedringene fra denne omfattende fornyelsesplanen kommer til å gi SAS en langdistanseflåte som er ledende i bransjen. Den kommer til å øke vår konkurransekraft, og forsterke vårt kundetilbud når det gjelder komfort, service og effektivitet. I tillegg kommer vi til å redusere drivstofforbruket markant, hvilket senker våre kostnader og støtter våre mål for å redusere utslippene, sier Rickard Gustafson.

A350 er et helt nytt fly med ny avansert aerodynamikk, samt det siste av materialer og systemteknologi som finnes tilgjengelig. Det har opp til 30% lavere drivstofforbruk per passasjersete, og støynivået er halvert sammenlignet med for eksempel A340.

”Jeg ser tilbake på et svært hendelsesrikt år for SAS med konkrete resultat. Vi har innført, levert og kommer til å fortsette å levere på vår viktige plan for et lønnsomt SAS. Vi har lansert mer enn 50 nye ruter, og lansert et helt nytt servicekonsept. Og nå presenterer vi en svært konkurransekraftig langsiktig plan som gjør det mulig for SAS å fortsette våre offensive satsninger, sier Rickard Gustafson.

Flåteplanen har fleksibilitet som gjør at den kan inkludere betydelig vekst, og vil finansieres gjennom eksportkredittfinansiering og sale/leasback. Listeprisen på ordren er beregnet til USD 3,3 milliarder.

Fakta om planen om å fornye langdistanseflåten

SAS eksisterende langdistanseflåte består av syv A340-300, og fire A330-300, og ytterligere en leased A340 i løpet av høsten 2013.

Åtte A350-900 XWB

• SAS bestiller åtte A350-900 XWB med opsjon på ytterligere seks fly.
  • A350-900 har cirka 20 % høyere passasjerkapasitet enn nåværende A340/A330 flåte.
  • A350 er et helt nytt fly med ny avansert aerodynamikk, med de siste materialer og systemteknologi som finnes tilgjengelig.
  • Flyene bruker opp til 30 % mindre drivstoff per passasjersete, og støynivået halveres sammenlignet med eksempelvis A340.
  • A350 kommer til å leveres til SAS fra 2018.

Fire A330-300 Enhanced

• SAS kommer til å øke sin effektive A330 flåte fra fire til åtte fly, gjennom å bestille fire A330-300 Enchanced for å erstatte A340 når nåværende leasingavtaler forfaller.
  • Forbedringene inkluderer nye passasjerkabiner, 2 % lavere drivstofforbruk og en betydelig forlenget rekkevidde som gjør den anvendbar på hele SAS nettverk.
  • A330-300 Enhanced kommer til på bli levert til SAS fra 2015

Oppgradering av syv A330/A340

• SAS kommer til å oppgradere opp til syv passasjerkabiner på utyvalgte A330/A340.
  • Oppgraderingen kommer til å bestå av nye seter i hele kabinen, inklusive helt horisontale seter i Business Class, og et høyoppløselig (HD) video og underholdningssystem ”on demand”.
  • Kabinoppgraderingen forventes å være ferdig gjennomført i 2015.

Pressekonferanse og presentasjon på SAS Tech, OSL Gardermoen, i dag tirsdag 25. juni kl 11:00. Følg oss live via webcast på http://stream.l6.no/sas/.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Knut-Morten Johansen
Informasjonssjef i Norge