• SAS/

SAS starter ekspansjonen i forbindelse med sommertrafikkprogrammet

Report this content

SAS starter ekspansjonen i forbindelse med sommertrafikkprogrammet I forbindelse med sommertrafikkprogrammet 2001 innleder SAS sin store ekspansjon av flyflåten og trafikkprogram med åpningen av ruten København-Washington DC.. Ekspansjonen, den største i SAS' historie, får positive effekter i hele SAS' tafikksystem. År 2005 skal SAS være 50 prosent større enn i dag og transportere 35 millioner passasjerer. Den 12. mai åpner SAS ruten mellom København og Washington D.C. med fem turer i uken. Fra den 28. juni økes trafikken til en daglig flygning til USAs hovedstad. Leveransen av de nye og større interkontinentale flyene, Airbus A330 og A340, starter i sommer og er 50 prosent større enn Boeing 767 som flyene suksessivt skal erstatte. Innledningsvis vil de nye flyene trafikkere SAS' linjer til Asia. Som forberedelse til ekspansjonen vil også trafikken mellom og til de tre hovedstedene i Skandinavia bli styrket - med større fly og flere turer. Vekst på London Heathrow og Dublin Etterspørselen til London Heathrow er fortsatt meget høy. SAS innfører derfor ytterligere en morgen- og en kveldsavgang. - Den 25. mars øker vi fra seks til åtte daglige avganger fra Stockholm til London Heathrow. Fra København øker vi samtidig fra seks til syv, sier Karin Strömberg, sjef for Network Planning i SAS. SAS startet direkteflygning mellom Oslo og Irlands Dublin hovedstad 29. oktober i fjor. Den 25 mars får også Stockholm en direkte forbindelse til Dublin. - Dublin er en meget viktig forretningsdestinasjon og vi vil allerede fra begynnelsen kunne tilby to daglige avganger, sier Karin Strömberg. Irland er dessuten et attraktivt og voksende turistland og helgetrafikken er intensiv. SAS planlegger derfor å fly med større fly med flere stoler i helgene. En annen attraktiv feriedestinasjon er Nice. SAS har derfor besluttet å tilby en daglig direkteflygning mellom Stockholm og Nice på høysommeren. Det blir også innført en direkteavgang fra Oslo til Nice hver lørdag og søndag i denne perioden. Øst Europa blir viktigere Flymarkedet mellom Skandinavia og Polen vokser. SAS møter etterspørsel om flere turer til København. En morgenavgang mellom København og Wroclaw og en kveldsavgang ekstra til Gdansk. SAS sin strategi i Polen er å kunne tilby flere turer per destinasjon som trafikkeres. For ytterligere informasjon om SAS sommertrafikkprogram, vennligst kontakt: Karin Strömberg, Vice President, SAS Network Management, tlf +46 8 797 19 03 Jens Wigen, Director, SAS Network Planning, tlfl +46 8 797 19 92 INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00930/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00930/wkr0002.pdf