SAS starter flygninger til Washington D.C.

SAS starter flygninger til Washington D.C. I mai 2001 åpner SAS ruten København-Washington D.C. som et første skritt i ekspansjonen av SAS' interkontinentale virksomhet. I starten blir det fem avganger i uka, men allerede i slutten av juni kommer SAS til å kunne tilby seks til sju turer. Washington D.C. er et kraftig voksende trafikknutepunkt på den amerikanske østkysten der SAS Star Alliance-partner United Airlines er største enkeltstående flyselskap. I dag finnes ingen direkteforbindelse mellom Washington D.C. og Skandinavia. - Via Washington D.C. forbedrer vi tilgjengeligheten til det nordamerikanske markedet for våre kunder. Konkurransekraftige overgangstider og mulighet til å nå 38 av de 50 fremste destinasjonene i Nord-Amerika gir synlige kundefordeler, sier Vagn Sörensen, Senior Vice President, SAS Business Systems Division. Men Washington er mer enn et trafikknutepunkt. Innen en to timers radius fra flyplassen bor 10 millioner mennesker og regionens næringsliv utvikles sterkt med en strøm av nyetableringer innen høyteknologi og bioteknikk. - Netplex-området utenfor Washington er USAs nest største senter for data-kommunikasjon og internett etter Silicon Valley i California. Dessuten har regionen den nest høyeste konsentrasjonen av bioteknikkselskaper etter Boston Massachusetts, sier Vagn Sörensen. Europas tredje største legemiddel- og bioteknikkområde, Medicon Valley i Øresunds-regionen, får med den nye flyruten en naturlig direkteforbindelse med Washington D.C. Etter en introduksjonsperiode med fem avganger i uka planlegger SAS å øke antallet turer. Reisende lander på Washington Dulles International Airport etter lunch med mulighet til å reise videre med tidlige ettermiddagsfly til opptil 38 destinasjoner i USA. Returen fra Washington D.C. planlegges å skje på sen ettermiddag med ankomst tidlig morgen i København. Reisende kan dermed rekke et 40-talls morgenavganger til øvrige Skandinavia og Europa. SAS har i dag sju daglige avganger til tre destinasjoner i USA,- Chicago, New York og Seattle. Til Toronto i Kanada flyr SAS sammen med Air Canada daglig fra København. Washington Dulles International Airport var den raskest voksende flyplassen i verden i 1999. Nær 20 millioner passasjerer benyttet flyplassen- en økning med fire millioner fra 1998. Dulles International Airport økte antallet daglige avganger til destinasjoner østover med 60 prosent i 1999. For ytterligere informasjon, vær snill og kontakt: Vagn Sörensen, Senior Vice President, Business Systems Division, SAS, tlf. +46 8 797 14 61 Jens Wigen, Head of Network Planning, tel +46 8 797 19 92 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00960/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00960/wkr0002.pdf