SAS tar av med biofuel

I ettermiddag tar SAS av med bio-fuel på tanken på SK371 fra Trondheim til Oslo. Den historiske flygningen vil være den første med bio-fuel i Norge. SAS har også besluttet å kjøpe biodrivstoff fra neste år, med ambisjon om stadig mer regelmessig innblanding av dette miljøvennlige alternativet de kommende årene på veien mot en bærekraftig luftfart.

SAS har gjennom en kontinuerlig fornyelse av flyflåten, og et omfattende miljøeffektiviseringsarbeid i luften og på bakken, redusert det totale CO2 utslippet fra flyselskapet med ca 13 % siden 2005. I samme periode har produksjonen økt betydelig.

SAS er det første og eneste selskapet i Skandinavia som kun har ’next generation’ jetfly i sin flåte, og fra neste år kommer de mest drivstoffgjerrige flyene på kort- og langdistanse på løpende bånd, Airbus 330 enhanced, Airbus 320 neo, og deretter Airbus 350 extra wide body.

-          Når vi investerer i nyeste teknologi i luften så bidrar det til å redusere miljøskadelige utslipp, men skal vi raskere og langt mer markant redusere flyets påvirkning på miljøet, så er leveranse av bio-fuel den viktigste biten å få på plass - men da til riktig pris, sier Eivind Roald, konserndirektør i SAS.

Allerede fra neste år har SAS ambisjon om å fly med biodrivstoff på flygninger i Norge, og har som mål å bruke bio-drivstoff stadig mer regelmessig i årene fremover. Forutsetningen må selvsagt være at drivstoffet blir mer tilgjengelig, og prisen må være konkurransedyktig til fossilt drivstoff.

Med tanke på samfunnets store forventninger til at CO2-utslippene fra luftfarten skal reduseres dramatisk, så kreves det et større engasjement fra myndighetenes side. Derfor forventer vi en helhetlig miljø- og avgiftspolitikk, som også tar hensyn til at luftfarten er i en internasjonal tøff konkurranse med små økonomiske marginer.

SAS har ambisjonene og planene klare, etter å ha jobbet med bio-fuel prosjekt i 11 år.
Nå tar vi et nytt viktig steg på veien mot en langt mer miljøvennlig luftfart i Skandinavia

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt SAS presseavdeling

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr 30 millioner reisende i året til, fra og i Skandinavia. Vi knytter sammen våre tre knutepunkter – Oslo, København og Stockholm – med over 125 reisemål i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, blant annet ved å benytte mer fornybart drivstoff og investere i den mest moderne flåten i Europa. I tillegg til flyselskapet tilbyr SAS tjenester innen ground handling, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan sammen med våre partnere tilby nesten 19 000 daglige flyvninger til over 1300 reisemål over hele verden.