SAS utgir 360.000 boker med skandinavisk litteratur

SAS utgir 360.000 bøker med skandinavisk litteratur Scandinavian Words er navnet på en boksamling bestående av 18 bøker med klassisk skandinavisk litteratur fra siste århundreskifte, og resultatet av et samarbeid mellom SAS og det norske forlaget Geelmuyden.Kiese. Seks svenske, seks danske og seks norske titler, hvor hvert bind inneholder den opprinnelige utgivelse på originalspråket, en engelsk oversettelse, samt et forord av en ledende skandinavisk skribent. Med utgivelsene av de tre siste bøkene nå i mai- inkludert aldri tidligere offentliggjorte tekster av den norske maler og forfatter Edward Munch - er Scandinavian Words serien komplett. Hver bok er trykket i et opplag på 20.000 stk, og i alt 360.000 bøker er utgitt. Scandinavian Words finnes nå både i SAS Scandinavian Lounges og på SAS oversjøiske fly, hvor de er tilgjengelig for passasjerer på Business Class. På hver flygning lastes nye bøker, der passasjerene er velkomne til å ta eksemplarer med hjem etter endt flygning. Av samme årsak er bøkene trykket i et praktisk lommeboksformat (11x15 cm) med mykt omslag, som gør det lett å plassere dem i håndbagasjen eller i en jakkelomme. Ca.1 mill. passasjerer flyr årlig på Business Class på SAS oversjøiske rutenett. Bøkene i Scandinavian Words serien er også tilgjengelig for offentligheten idet de kan bestilles via internett på adressen: www.scandinavian.net/words. Her vil de bli solgt i pakker a 3 stk. til 100 NOK. pr.pakke. -Bøkene er et supplement til den mer lettfordøyelige underholdningen som aviser, TV og magasiner. Reiseopplevelsen innbyr ofte til ro og fordypelse. Hva er vel mer naturlig enn å slå følge med et utvalg av Skandinavians beste forfattere? sier Göran Aldvik, manager i SAS Produktutvikling og ansvarlig for Scandinavian Word-biblioteket. Scandinavian Words omfatter følgende skandinaviske klassikere: Svenske verker: 1. Ensam av August Strindberg. Forord av Per Olov Enquist. 2. Ur mörkret av Victoria Benedictsson. Forord av Eva Adolfsson. 3. Sensitiva Amorosa av Ola Hansson. Forord av Sigrid ComBüchen. 4. Kvinnlighet og erotik av Anne Charlotte Lefler. Forord av Anders Ehnmark. 5. Recensioner av Oscar Levertin. Forord av Knut Ahnlund. 6. Brev från Jerusalem av Selma Lagerlöf. Forord av Lars Andersson. Danske verker: 1. Les quatre Diables av Herman Bang. Forord av Carsten Jensen. 2. Tanker ved århundredskiftet av Georg Brandes. Forord av Jens Christian Grøndahl. 3. To satyrspil av Gustav Wied. Forord av Niels Barfoed. 4. Borgmester Hoeck og hans hustru av Henrik Pontoppidan. Forord av Flemming Behrendt. 5. Skraaplaner af Holger Drachmann. Forord av Poul Erik Tøjner. 6. Nordiske myter av Johannes V. Jensen. Forord av Henrik Wivel. Norske verker: 1. To noveller av Sigbjørn Obstfelder. Forord av Ketil Bjørnstad. 2. Når vi døde våkner av Henrik Ibsen. Forord av Dag Solstad. 3. Fire portretter av Christian Krohg. Forord av Vetle Lid Larssen. 4. En Ensom av Arne Dybfest. Forord av Hårvard Rem. 5. Sult av Knut Hamsun. Forord av Jan Kjærstad. 6. Geniets notater av Edward Munch. Forord av Thorvald Steen. For ytterligere informasjon, vær snill og kontakt: Göran Aldvik, SAS Produktudvikling, tlf. +46 8 797 2820. E-mail: goran.aldvik@SAS.se Sindre Hovdenakk, Geelmuyden.Kiese, tlf. +47 22 82 32 40 E-mail: sh@geelmuydenkiese.no Siv Meisingseth, SAS Informasjonsavdeling tlf. 64 81 61 45 E-mail: siv.meisingseth@SAS.no SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/30/20000530BIT00610/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/30/20000530BIT00610/bit0002.pdf