SAS vant avtalen med Forsvaret

SAS vant avtalen med Forsvaret i Norge i konkurranse med Norwegian. Avtalen har en totalverdi på ca. 1 milliard norske kroner fordelt på fire år. Forsvarskontrakten er en av de største avtalene som flyselskapene konkurrerer om, og SAS var best i alle tildelingskriteriene.

Kontrakten med Forsvaret omfatter i overkant av 350 000 flyreiser per år, og fører også til at SAS kommer tilbake til Bardufoss med tre daglige avganger.

"Vi gleder oss over at Forsvaret har valgt SAS som leverandør av flytjenester, og vi ser det som en ekstra anerkjennelse at vårt selskap var best i alle tildelingskriteriene," sier finansdirektør i SAS, Torbjørn Wist.

Kontrakten som har en varighet på fire år vil også bidra til at eksempelvis SAS’ flyruter fra Oslo til/fra Bergen, Trondheim, Bodø og Evenes il styrkes som følge av passasjervolumet.

Avtalen trer i kraft fra 1. februar 2020, og fra neste høst vil markedets mest miljøvennlige fly på kort- og mellomdistanse, Airbus 320 neo, fases inn i det norske rutenettverket, og med det også forbedre kvaliteten på flytilbudet ytterligere.

//

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr hvert å over 30 millioner reisende til, fra og mellom Skandinavia. Vi kobler våre tre knutepunkter – København, Oslo og Stockholm – med 125 destinasjoner i Europa, USA og Asia.

Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier skal SAS innen 2030 redusere det totale CO2 utslippet med 25 prosent og fly med biodrivstoff tilsvarende det samlede forbruket av SAS´ skandinaviske innenrikstrafikk.

I tillegg til flyvirksomheten tilbyr SAS ground handling, teknisk vedlikehold og frakttjenester. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og sammen med partnerselskaper tilbys nesten 19 000 daglige avganger til mer enn 1 300 destinasjoner over hele verden.

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr 30 millioner reisende i året til, fra og i Skandinavia. Vi knytter sammen våre tre knutepunkter – Oslo, København og Stockholm – med over 125 reisemål i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, blant annet ved å benytte mer fornybart drivstoff og investere i den mest moderne flåten i Europa. I tillegg til flyselskapet tilbyr SAS tjenester innen ground handling, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan sammen med våre partnere tilby nesten 19 000 daglige flyvninger til over 1300 reisemål over hele verden.