SAS velger Airbus langdistansefly

SAS velger Airbus langdistansefly SAS har valgt Airbus som leverandør av nye fly til SAS' interkontinentale destinasjoner. Bestillingen omfatter fire fly av typen A330-300 og seks av typen A340- 300. SAS har opsjon på ytterligere syv fly. Ordreverdien går opp mot SEK 10 milliarder. Flyene skal suksessivt i årene 2001 - 2004 erstatte det nåværende langdistanseflyet Boeing767. - Gjennom bestillingen sikrer og utvikler SAS sin posisjon som verdensomspennende flyselskap, sier Jan Stenberg, konsernsjef i SAS. - Vi skal ta tilbake tapte markedsandeler i den interkontinentale trafikken og også styrke vår totale posisjon på det skandinaviske markedet. - Bestillingen skaper også forutsetninger for en ekspansjon av SAS' trafikk, legger Jan Stenberg til. Airbus A330-300 og A340-300 representerer det siste innen moderne flyteknikk. Der de er satt i trafikk, er flyene blitt meget populære blant passasjerene. A330 og A340 inngår i samme produktfamilie og er blitt utviklet sammen, men fyller delvis ulike behov. A340 kan fly nonstop på de lengste strekningene i verden, A330 egner seg spesielt bra for trafikken over Atlanteren. At flyene tilhører samme familie gir en rekke samordningsfordeler; besetningen kan lett veksle mellom flyene og vedlikeholdet kan samordnes. I SAS-versjonen har A340 plass til 275 passasjerer, 56 i forretningsklasse og 219 i økonomiklasse. A330 har plass til 278 passasjerer - 56 i forretningsklasse og 222 i økonomiklasse. Setene er plassert lik konfigurasjonen 2-2-2 i forretningsklassen, i økonomiklassen 2-4-2. I spørreundersøkelser blant passasjerene får flyet høyeste karakter for den komfortable kabinen. A340 er utrustet med fire motorer og A330 med to motorer. Gjennom kjøpet fortsetter SAS fornyelsen av flyflåten. Når flyene settes i trafikk, økes tilbudet av seter med nesten 50 prosent og fraktkapasiteten økes med 40 prosent. Samtidig reduseres kostnaden pr. sete med 20 prosent. Bestillingen innebærer en økning av SAS' interkontinentale kapasitet. Ekspansjonen er i tråd med kundenes behov og forventninger om raske og komfortable direkteforbindelser mellom Skandinavia og interkontinentale destinasjoner, og utbyggingen skjer i takt med markedsutviklingen. SAS har lagt stor vekt på miljøaspektet. Lavt brenselsforbruk, lavt støynivå og miljøtilpasset produksjon av flyet er noen av kravene SAS har stilt til flyet. Airbus oppfyller kravene og arbeider langsiktig med fortsatt miljøtilpasning av produksjonen. For fotografier av flyet, vennligst gå til: http://www.scandinavian.net/company/newsfacts/picture/archive.asp SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/15/19991215BIT00600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/15/19991215BIT00600/bit0002.pdf