Scandinavian Airlines inn på lavprismarkedet med nytt konsept

Scandinavian Airlines inn på lavprismarkedet med nytt konsept Scandinavian Airlines starter 30. mars 2003 privatreisesatsning med lavprisflygninger til et flertall destinasjoner i Europa. Lavprissatsningen vender seg mot privatreisende som vil reise billig og enkelt ut i Europa til destinasjoner som Scandinavian Airlines normalt sett ikke eller i liten utstrekning flyr til. Fra København vil passasjerene kunne fly til Alicante, Athen, Bologna, Lisboa, Malaga, Palma de Mallorca, Pristina og Sarajevo. Fra Stockholm, Arlanda planlegges flygninger til Alicante, Athen, Barcelona, Bologna, Budapest, Dublin, Istanbul, Malaga, Nice, Praha og Roma. På sikt skal også Oslo omfattes av det nye konseptet og planleggingen har allerede startet. Satsningen blir drevet som en egen forretningsenhet under Scandinavian Airlines og har innledningsvis fire fly til sin disposisjon. Både flyene og besetningen kommer fra Scandinavian Airlines. Flyene males i egne farger og får en egen identitet. - Vi er overbevist om at Scandinavian Airlines' gode kvalitetsrykte vil gi lavprissatsningen en sterk stilling på det voksende markedet for privatreisende, sier Jørgen Lindegaard, SAS' konsernsjef. Priser fra 279 kroner! En enkel reise vil koste fra 279 SEK (295 DKK) (eksklusiv skatt flyplass- og håndteringsavgifter) og oppover. - Det skal være billig og enkelt å reise. Passasjerene vil bli møtt av et helt nytt konsept. Vi tilbyr kun enkelreiser, en klasse om bord, har ingen forhåndsbestillingsregler og billetten må bestilles og betales samtidig. Passasjerene må betale for det som konsumeres ombord, sier Eva- Karin Dahl, ansvarlig for det nye konseptet. En egen internettside utvikles for dette billettsalget, men til å begynne med vil billetter være tilgjengelige via SAS' ordinære salgskanaler, inkludert agenter. Det nye konseptet innebærer også at verken transfer eller gjennomgangspriser tilbys. Reisene er bestillingsklare fra 19. desember 2002. Konseptet i sin helhet presenteres i løpet av våren 2003. For mer informasjon, vennligst kontakt: Eva-Karin Dahl, Director Business and Concept Development, +46 8 797 28 17, eller +46 709 97 28 17 INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/18/20021218BIT00030/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/18/20021218BIT00030/wkr0002.pdf