• SAS/

Scandinavian IT Group og Compaq danner felles selskap for mobile IT-løsninger

Scandinavian IT Group og Compaq danner felles selskap for mobile IT- løsninger SAS sitt datterselskap Scandinavian IT Group (SIG) og Compaq danner felles selskap for mobile IT-løsninger for fly- og reiselivsindustrien. Den mobile virksomheten innenfor Scandinavian IT Group får nå muligheten til å bli en ennå sterkere aktør på markedet ved sitt samarbeid med Compaq. Som et ledd i SIG's internasjonale ekspansjon satser man nå på IT- løsninger for mobile brukere. I samarbeid med Compaq etableres et felles selskap som har fått navnet Scandinavian Mobility Sweden AB. SIG sin nåværende virksomhet innenfor området føres over til det nye selskapet. - Med Compaq som partner når vi raskere ut til det internasjonale fly- og reiselivsmarkedet, og vi får tilgang til en meget kompetent teknologipartner, sier Hans-Henrik Hedegaard, VD i Scandinavian IT Group. Selskapet har allerede levert løsninger til SAS og andre medlemmer i Star Alliance. Fly- og tidtabellinformasjon, booking og ombooking av flybilletter er eksempler på produkter som baseres på mobilteknikk. - SAS ser på denne satsningen som en stor mulighet til å vise at SAS er et kreativt og IT-ledende selskap. Utviklingen av Scandinavian IT og Scandinavian Mobility har et stort potensiale, sier Clas Broström, Senior Vice President og CIO, samt Styreformann i SIG. - Compaqs europeiske satsing på mobilt internet driftes fra Stockholm i form av vårt EMEA Wireless Center. Tanken bak satsingen er sterke partnerskap med selskap som har spisskompetanse og kan levere innovative mobile løsninger. Vi er stolte over å ha blitt valgt av SIG for å være med å videreutvikle arbeidet med de meget spennende mobile produkter og tjenester som SIG har utviklet og har i full produksjon, sier Niklas Johnsson, Director Business Development hos Compaq. For ytterligere informasjon kan man kontakte: SIG, Jan Aldergren, Director Market & Business Development, tel:+46 (0)8 797 23 63 Compaq, Niklas Johnsson, Director Strategic Business Development, tel +46 70 666 52 81 Om Scandinavian IT Group Scandinavian IT Group (tidligere Scandinavian Airlines Data) er et heleid datterselskap av Scandinavian Airline Systems. Man har i dag over 1200 ansatte i Danmark, Norge og Sverige. SIG har en bred kompetanse innenfor IT med fokus på løsninger for flyindustrien som f.eks. webløsninger for billettløse reiser, passasjer- og bagasjehåndteringskontroll samt system for flyvedlikehold og Travel Management. SIG har i dag i overkant av 40 flyselskap som kunder. Om Compaq Compaq Computer Corporation, et globalt Fortune 100-selskap, er en av verdens ledende leverandører av infrastruktur og accessløsninger for Internet. Compaq designer, utvikler, produserer og markedsfører helhetsløsninger for selskap inklusive Hardware, Software, datalagring samt service og tjenester. Compaq selger produkter og tjenester i mer enn 200 land - direkte til foretak, gjenom et nettverk av autorisete partnere eller direkte til selskap og kunder via Compaqs hjemmeside. Compaq markedsfører sine produkter og tjenester primært til foretakskunder, forbrukere, myndigheter samt innenfor utdanningssektoren. Mer informasjon om Compaq og deres satsing på mobile løsninger finnes på www.compaq.se og www.compaq.com/wireless . SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/07/20010307BIT00040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/07/20010307BIT00040/bit0001.pdf