Sommermeny med nordiske smaker

Gjennom matkonseptet New Nordic by SAS løfter flyselskapet smakene ombord til nye høyder. Fokuset er sesongbasert og lokalproduserte kvalitetsråvarer fra små produsenter. Sommerens meny består av nordiske spesialiteter med ny twist, og så langt det er mulig brukes økologiske råvarer og bærekraftig fisk- og skalldyr.

For ett år siden ble matkonseptet New Nordic by SAS lansert, hvor fokuset ligger på lokalt produserte råvarer fra små kvalitetsprodusenter i Norden. Både smaker og måltidenes design er anpasset for å møte våre passasjerer sine krav for kvalitet og livsstil.

Nå som sommermenyen i New Nordic by SAS presenteres har kokkene benyttet seg av smaker og ingredienser som har eksistert i Norden lenge, men som i noen tilfeller har blitt glemt og dermed føles moderne. – Når vi har planlagt sommermenyene har vi jobbet tett sammen med lokale leverandører og produsenter i Skandinavia. De små smaksdetaljene og nyansene gjør ofte hele forskjellen for en matrett, sier Alexander Lund, SAS Product Manager Food & Beverage.

Blant rettene som serveres ombord fra og med mai vektlegges en nordisk ceviche, hvor reker og fennikel-krydret laks spiller hovedrollene. SAS-reisende kan også nyte av en lettrøkt laks med en kremet salat av poteter og gulrot, blomkål og revet kål. Det hele serveres med eddikrøstet bokhvete og en emulsjon på ramsløk.

Alexander Lund verdsetter friheten han og hans team har hatt da de har skapt sommermenyen for New Nordic by SAS: - Vi har jobbet mye med de små detaljene med ambisjonen om å være nyskapende da vi har planlagt sommermenyen. Et eksempel på dette er å bruke ingredienser som spiselige blomster og bipollen, sier han.

Det blir helt enkelt en ekstra god sommer om bord med SAS.

Maten i New Nordic by SAS er inkludert for passasjerer som reiser med SAS Plus på europeiske flygninger over 80 minutter, og kan forhåndsbestilles for reisende som reiser SAS Go på europeiske flighter over 120 minutter. Den 27. mai tilbyr SAS flere nyheter om bord som blir tilgjengelig i SAS sitt kafékonseptet.

Alle rotasjoner i New Nordic by SAS sin sommermeny:

- Kylling ballotine av økologisk kylling fra Korvhantverk Stockholm med poteter, gulrot, syltet rotselleri og ramsløkkrem.

- Nordisk ceviche med fenikkelrydret laks fra Nordland, reker, grønnkål, hvite bønner og revet kål.  Serveres med spiselige blomster og dryss av tørkede bringebær.

- Honningglasert kyllingbryst med linser- og persillerotsalat, lilla gulrotkrem og syltede kantareller. Serveres med persilleyoghurt og bipollendryss.

- Lettrøkt ASC laks fra Nordland med potetsalat, gulrot, svartkål og blomkål. Det hele serveres med eddikrøstet bokhvete og en emulsjon på ramsløk.

- Kalverull med gulrøtter, krondillsyltet agurk og søtsyrlig dillkrem.

- Roastbiff med rotfrukter i rødbetshvete, hummus av svarte bønner og appelsindrysset kålrot. Serveres med rybs og rødbeter.

For mer informasjon, kontakt SAS pressekontor: + 47 64 81 88 00

SAS ble stiftet i 1946 og er Skandinavias foretrukne flyselskap. SAS flyr til mer enn 100 destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er en av de stiftende medlemmer av verdens største globale flyselskapsallianse - Star Alliance ™. Sammen med våre partnere flyr vi til mer enn 1300 destinationer i 191 land verden over. For mer information, besøk: www.sasgroup.net

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr 30 millioner reisende i året til, fra og i Skandinavia. Vi knytter sammen våre tre knutepunkter – Oslo, København og Stockholm – med over 125 reisemål i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, blant annet ved å benytte mer fornybart drivstoff og investere i den mest moderne flåten i Europa. I tillegg til flyselskapet tilbyr SAS tjenester innen ground handling, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan sammen med våre partnere tilby nesten 19 000 daglige flyvninger til over 1300 reisemål over hele verden.