Sören Belin ny sjef for flyselskapet Scandinavian Airlines

Sören Belin ny sjef for flyselskapet Scandinavian Airlines Sören Belin erstatter Jørgen Lindegaard som sjef for flyselskapet, Chief Operating Officer, COO, for Scandinavian Airlines 15. februar 2003. Som leder for konsernets største selskap kommer svensken Sören Belin også til å gå inn i konsernledelsen i SAS AB. SAS-styret har besluttet at konsernledelsen skal utvides med en person når Sören Belin tiltrer som Executive Vice President i SAS- konsernet. Sören Belin er 49 år, bosatt i Knivsta, Sverige og har lang erfaring fra transport- og flyindustrien. Sören kommer fra konsulentselskapet Booz Allen Hamilton der han har vært deleier og blant annet arbeidet med forandringsprosessene innenfor Scandinavian Airlines. Mellom 1995 og 1998 jobbet Sören Belin på ASG, blant annet som viseadministrerende direktør og salgsdirektør. Før det fra 1990-1995, var Sören Belin ansatt i SAS stasjonsvirksomhet. Mellom 1993 og 1995 var han ansvarlig for SAS stasjonsvirksomhet i Sverige. - Etter en omfattende rekrutteringsprosess har vi endelig funnet den personen som kan ta på seg de utfordringer som Scandinavian Airlines står overfor. Sören Belin har en gedigen bransjeerfaring og er meget kompetent til å drive forandringsprosesser, noe som er spesielt viktig akkurat nå, sier Jørgen Lindegaard, konsernsjef for SAS- konsernet. - De ansatte i Scandinavian Airlines kan kjenne seg stolte. De jobber i et meget sterkt selskap som jeg av erfaring vet, viser sin styrke i motgang. Dagens situasjon er vanskelig, markedet svikter og konkurransen skjerpes ytterligere, og vi må tilpasse oss de nye forutsetningene, sier Sören Belin tiltredende sjef for Scandinavian Airlines. En merittliste og fotografier finnes på www.scandinavian.net under About SAS. For mer informasjon, vennligst kontakt: pressesjef SAS-konsernet Ulf Thorné tlf. 00 46 8 7972833 el +46 709 97 28 33 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00870/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/08/20031008BIT00870/wkr0002.pdf