Svensk pilotstreik fortsetter – påvirker trafikk også mandag

Også mandag kanselleres majoriteten av flygninger som betjenes av svenske piloter i SAS, de er fortsatt i streik. Flygninger med danske og norske piloter, flygninger som opereres av SAS’ underleverandører, samt langdistanse ruter til Asia og USA, vil gå som normalt. I Norge påvirkes ni tur-retur flygninger til Stockholm, øvrig SAS trafikk går som normalt.

SAS oppfordrer reisende til å sjekke informasjon på SAS hjemmesider.

Den svenske pilotforeningen SPF tok fredag 10. juni 400 medlemmer, piloter på kortruteflygninger, ut i streik.Majoriteten av SAS flygninger med svenske piloter vil kanselleres på mandag. I Norge påvirker de svenske piloters streik 18 flygninger mellom Oslo Og Stockholm, øvrig SAS-trafikk til og fra Norge går som normalt.

- Jeg beklager inderlig til alle våre kunder for at våre svenske piloter har valgt å streike. Det går ut over våre reisende, som er en uskyldig tredje part i denne konflikten. VI har gjort alt vi kunne for at unngå en streik, men vi har dessverre ikke klart å bli enig med de svenske pilotene. Vårt hovedfokus er nå å ivareta våre kunder, og vi gjør alt vi kan for å hjelpe de passasjerene som berøres, sier Karin Nyman, kommunikasjonsdirektør i SAS.

SAS vil fortløpende oppdatere sine hjemmesider med informasjon og sender også oppdateringer via SMS og e-post til passasjerene. Det er også mulig å følge utviklingen via SAS i sosiale medier. SAS anbefaler alle reisende å kontrollere aktuell reiseinformasjon før man reiser ut til flyplassen.

SAS er Skandinavias største flyselskap med daglige flyvninger til destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er medlem av  Star Alliance  ™ og sammen med våre 26 partnere flyr vi til mer enn 1300 destinasjoner i 193 land. For mere information, se  http://www.sas.no

SAS ble stiftet i 1946 og har i år 70 års jubileum som Skandinavias foretrukne og største flyselskap. SAS flyr til mer enn 100 destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er en av de stiftende medlemmer av verdens største globale flyselskapsallianse - Star Alliance ™. Sammen med våre 27 partnere flyr vi til mer enn 1300 destinationer i 192 land verden over. For mer information, besøk: www.sasgroup.net  #SAS70

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr 30 millioner reisende i året til, fra og i Skandinavia. Vi knytter sammen våre tre knutepunkter – Oslo, København og Stockholm – med over 125 reisemål i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, blant annet ved å benytte mer fornybart drivstoff og investere i den mest moderne flåten i Europa. I tillegg til flyselskapet tilbyr SAS tjenester innen ground handling, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan sammen med våre partnere tilby nesten 19 000 daglige flyvninger til over 1300 reisemål over hele verden.