Svensk pilotstreik fortsetter: påvirker ikke SAS-passasjerer fra Oslo til Stockholm på lørdag

en svenske pilotforeningen SPF har valgt å ta 400 medlemmer, som flyr kortdistanseflygninger, ut i streik, gjeldende fra 10. juni. Som følge av streik påvirkes SAS passasjer i Norge minimalt.

Største delen av SAS’ flygninger med svenske piloter blir avlyst lørdag 11. juni. Flygninger med danske og norske piloter, flygninger som opereres av SAS’ underleverandører, samt langdistanse ruter til Asia og USA, vil gå som normalt.

- Jeg beklager inderlig til alle våre kunder for at våre svenske piloter har valgt å streike. Det går ut over våre reisende, som er en uskyldig tredje part i denne konflikten. VI har gjort alt vi kunne for at unngå en streik, men vi har dessverre ikke klart å bli enig med de svenske pilotene. Vårt hovedfokus er nå å ivareta våre kunder, og vi gør alt vi kan for å hjelpe de passasjerene som berøres, sier Karin Nyman, kommunikationsdirektør i SAS.

I Norge innebærer den svenske pilotstreiken næmrest ingen påvirkning for passasjerer på flygninger lørdag 10. juni. Flygninger fra OSL til ARN går med norsk besetning som vanlig.

SAS vil fortløpende oppdatere sine hjemmesider med informasjon og sender også oppdateringer via SMS og e-post til passasjerene. Det er også mulig å følge utviklingen via SAS i sosiale medier. SAS anbefaler alle reisende å kontrollere aktuell reiseinformasjon før man reiser ut til flyplassen.

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr 30 millioner reisende i året til, fra og i Skandinavia. Vi knytter sammen våre tre knutepunkter – Oslo, København og Stockholm – med over 125 reisemål i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, blant annet ved å benytte mer fornybart drivstoff og investere i den mest moderne flåten i Europa. I tillegg til flyselskapet tilbyr SAS tjenester innen ground handling, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan sammen med våre partnere tilby nesten 19 000 daglige flyvninger til over 1300 reisemål over hele verden.