Syke SAS Braathens-piloter gir kanselleringer

Report this content

SAS Braathens har vært nødt til å kansellere et betydelig antall flyvninger i dag på grunn av usedvanlig høyt sykefravær blant pilotene. Mer enn 50 sykemeldinger i løpet av kort tid fra piloter i SAS Braathens har ført til en rekke kanselleringer i flytrafikken i dag. Så langt er mer enn 50 flyvninger innstilt, og det kan bli flere ut over dagen. SAS Braathens forsøker i den grad det er mulig å minimere konsekvensene for de reisende. Det er imidlertid klart at det vil bli en vanskelig dag for våre passasjerer. De reisende blir oppfordret til å holde kontakt med flyplassen de skal reise fra for ytterligere informasjon. I København har et antall piloter iverksatt en ulovlig faglig aksjon rettet mot SAS som innebærer flere kanselleringer og forsinkelser i flytrafikken. Det kan ikke utelukkes at det høye sykefraværet i SAS Braathens har en sammenheng med det som skjer i København. Bakgrunnen for urolighetene blant de danske pilotene skal være at SAS-konsernet har tatt initiativ til å overføre arbeidsgiveransvaret for pilotene fra SAS-konsortiet til Scandinavian Airlines Danmark, som siste del av prosessen med å opprette selvstendige selskaper i konsernet. Pilotene i Norge er allerede overført til SAS Braathens. For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: Cathrine Foss Stene, kommunikasjonsdirektør SAS Braathens, 95 71 55 16 Siv Meisingseth, informasjonssjef SAS Braathens, 95 71 61 45