• SAS/

Tre klasser på SAS langlinjer gir høyere komfort og økt fleksibilitet

Tre klasser på SAS langlinjer gir høyere komfort og økt fleksibilitet I forbindelse med introduksjonen av SAS' nye langdistansefly Airbus A340/330 i høst innfører SAS tre klasser om bord på langlinjene: Business Class, Economy Extra - en ny, mer fleksibel økonomiklasse - samt Economy Class. - Systemet med tre klasser innebærer betydelig forbedret komfort og service for passasjerene sammenlignet med i dag og gir den fleksibilitet som våre kunder etterspør, sier Ulf Ingnäs, Director Product Management Inflight. De siste årene har flybransjen erfart en tydelig trend: Mange forretningsreisende velger økonomiklasse selv for lengre reiser. Våre kunder har etterlyst noe midt i mellom forretnings- og økonomiklasse og Economy Extra tilbyr dette: En fleksibel økonomibillett med høyere komfort og bedre arbeidsmuligheter enn i økonomiklasse, og derfor noe dyrere, men med samme servicekonsept for øvrig. Med tre klasser blir det også flere prisalternativer. Economy Extra koster rundt 65 prosent av normal forretningspris. Business Class Fullprisreisende møter nå et helt fornyet miljø når det gjelder plass, komfort, service, underholdning og mulighet til å arbeide. Plassen i forretningsklasse er generøst utformet med god plass, også for bagasje, og med garderobe. Her finnes det beste av smakfull skandinavisk design, både når det gjelder tredetaljer og fargeskala. Komforten i de helt nye stolene preges av ergonomisk riktighet, funksjonalitet og innsikt i formgivning. Stolene er av helt ny design, utformet av Bertone i Italia i samarbeid med Stockholm Design Lab og produsert av Recaro i Tyskland. De tilbyr egen telefon, PC Power, individuell skjerm i armlenet med en mengde kanaler for film, musikk og spill, praktisk leselampe med mer. Plassen mellom setene har blitt utvidet med seks centimeter og avstanden til setet foran er nå hele 1,25 meter. Lengst frem i kabinen finnes seks stykker sovestoler, Sleeper seats, som gjør det mulig å sove bra under lange flygninger. Vår service til de fullprisbetalende reisende skal tilby valgfrihet og i stor utstrekning være individuelt utformet. SAS' konsept for maten om bord, Scandinavian World Cooking, har fått oppmerksomhet innen bransjen og har fått utmerkelser. Vi har samlet de ti fremste kokkene i Skandinavia som bruker både sin kreativitet og kunnskap om kvalitet til å utforme retter om bord. Vi bruker bare ferske råvarer til maten om bord. Vi samarbeider også med eksperter innen alkohol for å kunne tilby det beste innen drikkevarer. Mat og drikke serveres smakfullt i den helt nye serien fra Royal Scandinavia - eksklusiv skandinavisk design av glass, porselen og bestikk. Mellom måltidene står en buffé dekket - med vann, vin, øl og andre drikkevarer og med frukt. Og med en maskin som brygger espressokaffe. Bufféen tilbyr valgfrihet, men også mulighet til å slippe og sitte stille under hele flygningen. Bevegelse øker trivselen under lange flygninger og som en ekstra service har vi montert en stang i kabinen for enklere ryggøvelser. Også underholdningen i form av filmer, musikkanaler, spill, flyinformasjon med mer, alt med lyd og bilde av ypperste klasse, er individuelt tilpasset. En skjerm ved hvert sete gir valgfrihet og så fort den tekniske utviklingen tillater det, blir det mulig for de reisende å kommunisere elektronisk med omverdenen. Economy Extra Den nye klassen innebærer i første omgang økt komfort med spesialdesignede stoler fra Recaro. Med justerbar nakkestøtte og nær en meter til setet foran, sitter man bekvemt og kan arbeide under flygningen, noe som er etterspurt av mange som velger den "oppgraderte" økonomiklassen. Her finnes bredere seter, bedre benplass og uttak for PC. Mat og drikke følger konseptet for økonomiklasse. Selv her har alle passasjerene en egen videoskjerm med et rikt tilbud av underholdning. Skjermen er innfelt i setet foran. Filmene, musikkanalene og spillene er de samme som i forretningsklasse. Økonomiklasse tilbyr "value for money" og settes pris på av de tradisjonelle fritidsreisende, som verdsetter en lav billettpris mer enn fleksibilitet og ikke er avhengig av å kunne arbeide om bord. I økonomiklasse finnes ikke uttak for PC. I de nye langdistanseflyene utrustes selv økonomiklasse med nye, komfortable seter, men plassen her er mer begrenset enn i de to øvrige klassene. Som fritidsreisende setter man særskilt pris på mye underholdning og hver passasjer har selv her en egen individuell videoskjerm -innfelt i setet foran - med stor valgfrihet av filmer, musikk og spill. Her, som i de to øvrige klassene, kan passasjeren følge med på skjermen start, flygning og landing. Et kamera i flyets nese filmer verden utenfor og gjør hele flygningen til en større opplevelse. For mer informasjon, kontakt: Ulf Ingnäs, Director Product Management Inflight, tlf. +46 8 797 17 08, el +46 8 709 97 17 08 INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/26/20010326BIT00160/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/26/20010326BIT00160/bit0001.pdf