Veganermeny om bord hos SAS

SAS fortsetter sitt arbeid for en mer bærekraftig reise. Det prisbelønte matkonseptet New Nordic by SAS videreutvikler sesongmenyer og måltider basert på lokale ingredienser. I to uker fra og med 9. november blir veganermenyen servert om bord som en test i markedet.

Leverandørene av ingrediensene til New Nordic by SAS-konseptet holder produktene så frie for unødvendige tilsetningsstoffer som mulig. De er opptatt av kvalitet og ønsker å servere et best mulig måltid.

-Bærekraft er et hovedfokus for SAS, og sammen med en økende interesse for plantebasert mat i samfunnet, er det viktig å kunne teste et veganermåltid i vår meny, sier Karl Sandlund, Executive Vice President Commercial.

I testperioden er nedenstående meny tilgjengelig for SAS Plus-passasjerer på over 4000 kortdistansereiser på 80 minutter eller mer:

Timianristet Hällestad-sopp med hvetesalat smakstilsatt med linse og bete, samt svarte bønner fra Öland, i tillegg til skivede rødbeter og humus fra gule Vretärt-erter fra Bjärlösa. Dette serveres med persillevinaigrette og eddikristet bokhvete. I testperioden skal to tonn håndplukket økologisk sopp - sjampionjong, portobellosopp og blågrå østerssopp - være del av et eksklusivt måltid som serveres i den innovative og prisvinnende kuben fra SAS.

New Nordic by SAS
I fjor lanserte SAS det prisbelønte måltidskonseptet New Nordic City SAS med sesongbaserte menyer.

Alle rettene er tilberedt med fokus på lokale sesongvarer av høy kvalitet fra små skandinaviske produsenter og leverandører. Menyene består av skandinaviske spesialiteter med en vri, og så sant det er mulig, er de basert på økologiske råvarer og bærekraftig fisk og skalldyr.

I oktober 2018 fikk New Nordic by SAS-matkonseptet beskrivelsen «beste innpakning av flymåltid» i spørreundersøkelsen «Travel Top 50, 2018/2019», foretatt av livsstils- og reisemagasinet Monocle Magazine.

//

Attached you will find pictures of the mushrooms from the menu. They are free to use by creditting ‘photo: Salt Food & Communication / Andy Phrat / Mathias Persson’.

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr 30 millioner reisende i året til, fra og i Skandinavia. Vi knytter sammen våre tre knutepunkter – Oslo, København og Stockholm – med over 125 reisemål i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, blant annet ved å benytte mer fornybart drivstoff og investere i den mest moderne flåten i Europa. I tillegg til flyselskapet tilbyr SAS tjenester innen ground handling, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan sammen med våre partnere tilby nesten 19 000 daglige flyvninger til over 1300 reisemål over hele verden.