Vektreduksjon reduserer utslipp fra fly

Til høsten opphører taxfree-salget om bord på SAS’ flyvninger. Det innebærer mindre lastet totalvekt på flyene, som i sin tur sparer drivstoff og reduserer skadelige utslipp.

SAS’ arbeid med bærekraft er omfattende, og inkluderer både store investeringer og en rekke miljøfremmende aktiviteter som for eksempel økt drivstoffeffektivitet, stadig mer biodrivstoff, og innovative løsninger som gir bærekraftige produkter og tjenesterI dette arbeidet mot økt holdbarhet så gjøres det grep for å redusere vekten på flyene.

Salg av taxfree-varer om bord har vært et populært tilbud, spesielt på lengre reiser. Men vi har også sett at kjøpsatferden blant reisende har endret seg over tid. I lys av en økende miljøbevissthet så har SAS besluttet å ta bort salg av taxfree-produkter. Med dette vil også totalvekten på flyet reduseres og følgelig også føre til reduserte utslipp.

– SAS skal redusere utslippene med minst 25 prosent innen 2030. Hvert steg på veien for å oppnå målene og mer bærekraftige reiser er av betydning, så alle tiltak for å redusere vekten og dermed drivstofforbruket er viktige, sier Karl Sandlund, EVP Commercial i SAS.

SAS vil komme med mer moderne løsninger for å kunne tilby sine kunder muligheten til å handle og få varer levert i forbindelse med sin reisen.

Noen av de pågående bærekraftsinitiativene som gjennomføres i SAS:

• Nye, drivstoffeffektive fly med mindre utslipp
  • Vektreduksjon av eksisterende fly for å redusere drivstofforbruket
  • Satsing i stor skala på økt tilgang på biodrivstoff av god kvalitet
  • Unikt samarbeid med Airbus om utvikling av el- og hybridfly

For ytterligere informasjon, kontakt SAS pressevakt: + 47 64 81 88 00

SAS flyr over 30 millioner passasjerer årlig, og er Skandinavias ledende flyselskap med over 800 flygninger per dag på 272 ruter til 123 destinasjoner i Skandinavia, Europa, USA og Asia. SAS er medlem i Star Alliance™ og kan sammen med ytterligere 27 flyselskap tilby flere enn 18 800 daglige flygninger til over 1 300 destinasjoner i 193 land. Utover flyvirksomheten inngår også bakketjenester, teknisk vedlikehold i SAS' regi. For mer informasjon, besøk gjerne www.sas.no eller www.sasgroup.net

SAS, Skandinavias ledende flyselskap, flyr 30 millioner reisende i året til, fra og i Skandinavia. Vi knytter sammen våre tre knutepunkter – Oslo, København og Stockholm – med over 125 reisemål i Europa, USA og Asia. Inspirert av vår skandinaviske arv og bærekraftige verdier, vil SAS ta et globalt lederskap for en mer bærekraftig luftfart. Vi skal redusere de totale CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025, blant annet ved å benytte mer fornybart drivstoff og investere i den mest moderne flåten i Europa. I tillegg til flyselskapet tilbyr SAS tjenester innen ground handling, teknisk vedlikehold og flyfrakt. SAS er en av grunnleggerne av Star Alliance™ og kan sammen med våre partnere tilby nesten 19 000 daglige flyvninger til over 1300 reisemål over hele verden.