Well Being - SAS' nye konsept for velvære på langflygninger

Well Being - SAS' nye konsept for velvære på langflygninger SAS bryr seg om de reisendes velvære under flyturen. Hver passasjer skal ha det bra om bord og komme frem uthvilt og i god form. Under en langflygning forflytter man seg mellom ulike tidssoner og sitter ofte stille i mange timer, hvilket kan innebære utmatning både fysisk og psykisk. Men en rekke tiltak, mange av dem ganske enkle, gjør flyturen til en behagelig opplevelse og timene etter flyturen føles lettere. SAS har derfor utviklet en rekke forskjellige tjenester og produkter som samlet påvirker velvære positivt. Det handler om mat og drikke om bord, hvordan man kobler av, sover, våkner, arbeider, nyter underholdningen - kort sagt, hvordan den personlige trivselen kan økes under flyturen. Det handler om: mat og drikke Det er helt nødvendig med et stort væskeinntak under en flyreise. SAS tilbyr passasjerene rikelig med vann under hele flyreisen. I forretningsklasse får hver passasjer en personlig vannflaske etter det første måltidet og også i turistklasse serveres fortløpende vann for å øke velvære. Etter en natt om bord foretrekker mange en lett frokost og SAS tilbyr dette som et alternativ til tradisjonell frokost. SAS' konsept for maten om bord går under navnet Scandinavian World Cooking og har fått oppmerksomhet og berømmelse i kresne gastronomiske sammenhenger. Det handler om ferske råvarer tvers igjennom, mindre fett og fett av riktig type, mye frukt og grønnsaker. Vegetarmat finnes alltid som et alternativ i forretningsklasse. I turistklasse serveres vegetarmat og mat fra forskjellige kjøkken hvis man oppgir det i forbindelse med billettbestillingen. Koble av/sove godt og våkne uthvilt I forretningsklasse tilbyr SAS en spesiell sovestol - SAS Sleeper seat, som kan felles ned i vannrett posisjon. Antallet stoler er begrenset og bestilles som vanlig i forkant mot et tillegg i prisen. Å kunne redusere lydnivået for å lettere slappe av er et krav for mange. Det gjøres behagelig med hodetelefoner, som deles ut til samtlige passasjerer. I forretningsklasse får alle en "comfort kit", som inneholder ørepropper, en maske for å stenge lyset ute, tannbørste/tannkrem, hudkrem, leppepomade, varme sokker - og et "ikke forstyrr"-skilt. I turistklasse får alle ørepropper og maske. Lysstyrken i kabinen spiller også en stor rolle for velvære. En leselampe ved hvert sete i forretningsklasse gir god belysning for den som vil lese, men forstyrrer ikke de andre passasjerene. En myk oppvåkning påvirker velvære resten av dagen. SAS lar passasjerene våkne til rolig skandinavisk musikk og til skjønne bilder med trygge skandinaviske motiver som gir en behagelig estetisk opplevelse. Skulle skaden være skjedd ved at bagasjen blir forsinket ved ankomst, får den rammede - både i forretnings- og turistklasse - en "overnight kit" med det aller nødvendigste for personlig behov. arbeid/ underholdning For mange er det naturlig, ofte nødvendig, å arbeide under flyturen. SAS strever etter å skape et så funksjonelt arbeidsmiljø som mulig om bord. Nå kan passasjerene ta i bruk sin egen PC og få strømtilførselen ordnet ved hjelp av SAS i forretningsklasse. SAS jobber aktivt med å tilby en mer variert underholdning om bord og i de nye A340/330-flyene som tas i bruk i løpet av året, innstalleres skjermer ved hvert sete med et rikt utvalgt av filmer, musikkanaler og spill. fysisk bevegelighet ombord Under flyturen er det viktig med en eller annen form for fysisk aktivitet og mange vil fra tid til annen reise seg og røre på seg i gangen. Men det finnes en hel del man kan gjøre også sittende i stolen for å ikke stivne til. Små enkle tå- og armbevegelser øker velvære betydelig. Stang for ryggøvelser I avdelningen for forretningsreisende i kabinen har SAS montert en stang for ryggtrening - med noen enkle bevegelser motvirker man belastningen på ryggen og stimulerer blodsirkulasjonen. Ved tilfeller av akutt sykdom har SAS ordnet med umiddelbar tilgang til medisinsk ekspertise via satellittelefon. SAS' besetning er trent på å reagere raskt i de ulike situasjoner. Skulle det bli aktuelt å lande, får besetningen råd om nærmeste flyplass og ambulanse står klar etter landingen for videre transport til sykehus. personlig trivsel Alla vil føle seg "friske" under flyturen og de små detaljene er ofte meget viktige: Rene toalett med artikler som hudkrem, rengjøringskrem og håndbalsam er selvsagt på SAS' langflygninger. Vi vet at det er høyt verdsatt blant våre passasjerer at vi anstrenger oss litt ekstra for at toalettene skal forbli rene under hele flyturen. Vi har også sett til at toalettene byr på litt ekstra plass slik at følelsen å være innestengt minskes. Sysaker, kam, barberhøvel/barberblader, nylonstrømper, neglfil, skohorn og skopuss, samt flekkfjerningsmiddel finnes ved behov. Hele servicetilbudet og tankene rundt å ha det bra om bord finnes samlet i en brosjyre kalt "The art of landing in good shape after a long flight..." og finnes tilgjengelig i forretningsklasse. Her gis også ekspertråd om søvnrytme, jetlag, alkoholinntak med mer. Videofilm SAS utarbeider nå en videofilm som på en klar måte viser hvordan velvære kan stimuleres under lange flygninger. Filmen skal vises straks etter start og blir introdusert i løpet av året. Vi utvikler fortløpende våre produkter for å gjøre flygningene mer behagelige. Akkurat nå arbeider vi med å se hvordan luften om bord kan gjøres mindre tørr. Øvrig fuktig luft har stor betydning for velvære. Når de nye A340-flyene settes i trafikk, kommer sittekomforten til å øke betydelig både i forretnings- og turistklasse. Sjenerøs benplass, bedre helling på setet, fotstøtte, støtte for korsryggen, bedre oppbevaringsplass for håndbagasje, speil og bedre belysning er nyheter vi kan love. I forretningsklasse kommer en buffé til å stå klar mellom måltidene - en spennende kulinarisk nyhet. Med en maskin som brygger espressokaffe, med vann, mineralvann, vin, øl, frukt med mer. Den populære "comfort kit" med alle de små nødvendige nytteartiklene kommer til å fornyes og forbedres, og vi gir barna om bord en egen versjon av "comfort kit". SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/26/20010326BIT00200/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/26/20010326BIT00200/bit0002.pdf