Tryg i Danmark kjøper SATS, Nordens største treningssenterkjede

10. november 2006

Tryg i Danmark kjøper SATS, Nordens største treningssenterkjede

Til en pris av 1,6 mrd. SEK (1,4 mrd. NOK) kjøper Tryg i Danmark smba Nordens største treningssenterkjede SATS med over 200.000 medlemmer fordelt på 100 egeneide treningssentre i de fire nordiske land. Selgeren er Nordic Capital Fond IV, og formalitetene i forbindelse med handelen ventes å være avsluttet innen utgangen av året. Tryg i Danmark, som er hovedaksjonær i forsikringskonsernet TrygVesta, har som formål å eie og utvikle virksomheter innenfor områdene helse, trygghet og sikkerhet i de nordiske landene, samt å støtte allmennyttige aktiviteter gjennom TrygFonden.

SATS ble grunnlagt i Norge i 1995 og har siden etablert seg i resten av Norden. Omsetningen i 2005 var på ca. 1,1 mrd. SEK, og kjeden har godt over 3.700 medarbeidere, tilsvarende cirka 1.000 heltidsansatte. SATS er den nest største tilbyder av trening i Europa, målt til antall sentre, og har omkring 11 millioner besøk per år. SATS har i dag en markedsandel på ca. 25% av det samlede nordiske treningssentermarkedet.

- De fleste av oss beveger oss for lite i arbeidstiden. Derfor er det viktigere enn noensinne at vi er fysisk aktive i minst en halv time hver dag. Sammen med det generelle fokuset på velvære og behovet for mer overskudd i hverdagen gir dette et kjempestort markedspotensiale for trenings- og velværebransjen. Og det er nettopp forretningsmessig potensiale kombinert med forbedring av folkehelsen, som matcher perfekt med Tryg i Danmarks nye investeringsstrategi, sier adm. direktør i Tryg i Danmark, Lennart Meineche.

For Tryg i Danmark, som eier 60% av TrygVesta, er kjøpet av SATS det første i en rekke investeringer, som skal bidra til å gjøre Tryg i Danmark til en markant investor innenfor helse og sikkerhet i Norden. I forbindelse med utviklingen av den nye investeringsstrategien har Tryg i Danmark undersøkt en lang rekke helse- og sikkerhetsvirksomheter i Norden, og mange av dem er vurdert som potensielle oppkjøpsmål.

- For oss har kjøpsprosessen omkring SATS vært fantastisk spennende. SATS er en sterk merkevare, som har gått først i profesjonaliseringen av bransjen. Vi ser frem til et samarbeide med SATS’ dyktige ledelse og kompetente og engasjerte medarbeidere. Nå gleder vi oss til å bruke den erfaringen vi har om helsefremmende aktiviteter - bl.a. fra våre allmennyttige danske aktiviteter i TrygFonden - til å utvikle forretningen SATS ytterligere til fordel for medlemmene og medarbeiderne i SATS, sier Lennart Meineche.

Konsernsjef og adm. direktør i SATS, Andreas Göthberg, ser frem til samarbeidet:

- Tryg i Danmark er en langsiktig, kapitalsterk investor, som har inngående kjennskap til helsefremmende virksomhet. Jeg gleder meg derfor til et langt og fruktbart samarbeide, som fortsatt skal sikre vår posisjon som markedets ledende tilbyder av trening med de beste treningsproduktene. SATS skal fortsette å vokse, ikke bare i antall treningssentre, men også i selve produkttilbudet på sentrene våre, sier Andreas Göthberg.

For ytterligere informasjon vennligst kontakt
Lennart Meineche, adm.dir., eller Reinholdt Schultz, kommunikasjonsansvarlig i Tryg i Danmark, +45 27 15 70 82. Andreas Göthberg, konsernsjef SATS Holding AB, + 46 733 73 24 06.

Besøk også www.trygidanmark.dk for foto. Bildetekst: Konsernsjef og adm. direktør i SATS, Andreas Gøthberg (t.v.) og adm. direktør i Tryg i Danmark, Lennart Meineche (t.h.), gleder seg over Tryg i Danmarks kjøp av SATS.
Informasjonen er sendt gjennom Observer http://www.waymaker.no
Nedenstående filer kan lastes ned: