Ledende fornybar energiaktører samles på Scan-REF 1.-2.oktober

Report this content

Onsdag og torsdag neste uke samles 900 delegater fra næringslivet, politikken, offentlig sektor og akademia for Scandinavian Renewable Energy Forum(Scan-REF). Konferansen, som arrangeres for første gang på Norges Varemesse på Lillestrøm i år, skal bli en verdensledende møteplass for fornybar energisektoren.

Scan-REF
Oslo, 26. September

- Påmeldingen til Scan-REF har vært formidabel, over 900 delegater er påmeldt. Det viser at vår hypotese om at Norge trengte en ledende internasjonal møteplass for fornybar energisektoren var riktig, sier Jørgen Lund, direktør for Scan-REF-arrangementet.

Scan-REF arrangeres av Norges Varemesse i samarbeid med ABG Sundal Collier og DnBNOR Markets. Statsminister Jens Stoltenberg vil åpne konferansen, som vil omfatte over 75 foredragsholdere og rundt 40 utstillere; aktører innen blant annet solkraft, vindkraft, bølgekraft, bioenergi og CO2-fangst. Nesten 300 investorer er påmeldt til investorseminaret, som arrangeres på konferansens andre dag.

- Fornybar energi er en sektor der Norge allerede er langt fremme, og er en bransje der vi som nasjon har potensial til å ta en ledende rolle fremover. Med Scan-REFs fokus på kommersiell verdiskapning og industribygging vil dette bli et svært viktig bidrag for å styrke sektoren i Norge fremover, sier Lund.

Scan-REF er nå Norges Varemesses viktigste satsing og konferansens program er utviklet i samarbeid med ledende kompetansemiljøer som OREEC, IFE, Det Norske Veritas, Universitetet i Oslo og NTNU/SINTEF i Trondheim. Foruten Statsminister Jens Stoltenberg vil energiminister Terje Riis-Johansen være blant foredragsholderne sammen med flere høytstående regjeringsmedlemmer fra Sverige, Danmark, Tyskland og USA. I tillegg kommer innlegg fra ledere av store internasjonale selskaper som Norsk Hydro, Statkraft, REC, Vattenfall, Fred. Olsen Renewables, StatoilHydro og Think.

For mer informasjon:

Jørgen J. Lund, direktør, Scan-REF