Bærekraftig utvikling: Scandic beste hotellkjede

Scandic er for tredje år på rad blitt kåret til den hotellkjeden som er best på miljø- og samfunnsansvar.

Det er resultatet etter at 9 000 svenske forbrukere har deltatt i den årlige undersøkelsen Sustainability Brands*, hvor virksomheter blir rangert etter hvor flinke de er på å ta miljø- og samfunnsansvar. Undersøkelsen viser at Scandic har lykkes med å nå ut bredt med sitt miljøbudskap, og at forbrukerne i stor grad bedømt innsatsen som positiv.

- Det siste året har vi gjennomført flere tiltak for å gjøre våre hoteller enda mer miljøvennlige og ta et større samfunnsansvar, og det at gjester og forbrukere legger merke til den innsatsen er inspirerende. Et eksempel på tiltak vi har gjort det siste året er vårt arbeid med å bytte ut 30 000 hotell-TVer med miljømerkede TV-skjermer.
Vårt krav om miljømerkede TVer gjorde også at vanlige forbrukere nå har fått enklere tilgang til miljømerkede TV-skjermer, sier bærekraftansvarlig Inger Mattson i Scandic.

Scandic begynte allerede i 1993 med å utvikle det som i dag er bransjens ledende miljøprogram. Programmet gjør at gode miljømessige, økonomiske og sosiale valg skal gjennomsyre alle daglige avgjørelser i virksomheten.

- Scandic er blant selskapene som gjør det best i undersøkelsen totalt, og er klart beste hotellkjede i Sverige. Også i andre nordiske land ser vi at Scandic oppleves som et av de mest miljøvennlige selskapene, sier Erik Hedén i  Sustainable Brand Index.

Uavhengig av bransje ble Scandic nummer 16 av i alt 228 selskap.

Om undersøkelsen*
Sustainable Brand er en årlig undersøkelse hvor forbrukerne vurderer hvilke varemerker som er de mest miljøvennlige på det svenske markedet. Undersøkelsen bygger på FNs retningslinjer Global Compact som gir anbefalinger om hvordan selskap bør arbeide for å ta et miljøansvar, arbeide for menneskerettigheter, bedrede arbeidsforhold og motarbeidelse av korrupsjon.

I år har 9 000 svenska forbrukere deltatt og vurdert hvordan de bedømmer at 228 varemerker i 18 bransjer jobber med miljø- og samfunnsansvar. Svarene er samlet inn via en webundersøkelse i desember 2012 og januar 2013.

Målet med undersøkelsen er å få flere selskap til å jobbe med miljøspørsmål og kommunikasjonen av dette arbeidet på en mer forretningsmessig måte.

Resultat & bilder/logo
Last ned resultatene fra undersøkelsen og bilder/logo fra: www.sustainablebrandindex.se

For mer informasjon om Scandics miljøarbeid: www.scandichotels.com/betterworld

Kontaktpersoner:
Inger Mattsson, bærekraftansvarlig Scandic, tel: 070-973 50 19