FN lærer av Scandic

Hotellkjeden Scandic sitt omfattende arbeid for å gjøre hoteller tilgjengelig for funksjonshemmede har blitt lagt merke til av FN.

Scandic`s handikapambassadør Magnus Berglund fikk det ærefulle oppdraget å fortelle om hotellkjedens arbeid med å legge forholdene til rette for uførhetsturisme på en internasjonal konferanse arrangert med støtte av FNs World Tourism Organisation (UNWTO).

–Det er fantastisk å se at Scandic sitt fokus på spørsmål knyttet opp mot tilgjengelighet igjen har blitt lagt merke til, sier Anders Ehrling, konsernsjef i Scandic.

Smarte løsninger
På konferansen "Tilgjengelighet i turisme: en etisk verdi, en forretningsmulighet" fokuserte Berglund på arbeidet Scandic legger ned for å øke bevisstheten rundt funksjonshemming og hvordan bedrifter kan inkludere arbeidet med tilgjengelighetsproblemer i den daglige driften.

-Ved hjelp av smarte løsninger legger vi forholdene til rette for alle gjester uansett om de har svak hørsel, bruker rullestol eller har andre funksjonshemminger som gjør at de trenger litt ekstra omtanke, sier Ehrling.

Etisk og økonomisk riktig

Berglund la også vekt på at dette ikke bare var en etisk verdi, men at bedrifter som legger forholdene til rette vil også oppleve at funksjonshemmede som kundegruppe kan skape forretningsmessig vekst innen reiselivsnæringen.

-Bare i Europa er det over 50 millioner mennesker med en eller annen form for funksjonshemning. De kan ha svært begrensede muligheter til å bo på hotell, og derfor er Scandic sitt arbeid ikke bare etisk, men også en økonomisk riktig satsing, sa Berglund.

About the conference:
The meeting, organised as an UN-conference, is aimed at providing a valuable opportunity for discussing the importance of accessible tourism as an economic added value, ensuring development opportunities for the tourism industry. The debate will involve tourism entrepreneurs at international and national level, operating for a fully accessible tourism offer, as well as future tourism managers selected by several Italian universities

Om du ønsker mer informasjon kontakt
Magnus Berglund, tillgjengelighetsdirektør Scandic; +46 70-973 50 77

Axel Huus, Salgs- og markedsdiretør Scandic Norge, +47 977 44 442