I dag åpner Lillehammer Skulpturpark

Skulpturer fra Christian Ringnes sin samling pryder nå den nyrenoverte parken ved Scandic Lillehammer Hotel. Ringnes og Scandic Lillehammer Hotel ønsker velkommen til Lillehammer Skulpturpark.

– Jeg ønsket å gi en gave til en by og et hotell jeg holder kjært. Skulpturparken skal være berikende for innbyggerne i Lillehammer, gjestene på hotellet og andre tilreisende. Parken oppgraderer Lillehammer som kulturby og destinasjon, sier kunstsamler og eiendomsinvestor Christian Ringnes.

Anerkjente kunstnere

Ringnes er for mange kjent som initiativtager bak den internasjonalt anerkjente Ekebergparken. Scandic Lillehammer Hotel får to skulpturer som også er kjent fra Ekebergparken. Disse er «Open Book» av den britiske kunstneren Diane Maclean og «Fideicommissum» av svenske Ann-Sofi Sidén. Parken inkluderer også blant annet skulpturer av Per Inge Bjørlo, Sverre Koren Bjertnæs, Fredrik Raddum og amerikanske Tom Sachs.

Nyrenovert parkanlegg

Hotellets parkanlegg har vært gjennom en omfattende rehabilitering. Inspirasjonen bak rehabiliteringen kommer fra villahagene i Ekebergparken i Oslo og en hage i Venezia. Hotelldirektør Lars Granum ved Scandic Lillehammer Hotel gleder seg til å vise frem det endelige resultatet.

– Skulpturene er prikken over i’en i den nyrenoverte parken vår. En tur i parken rundt Scandic Lillehammer Hotel har aldri vært flottere. Nå er det overraskelser bak hver sving, sier Granum.

Kunsthotellet

Kulturopplevelsene står i kø på Scandic Lillehammer Hotel. I tillegg til skulpturparken har hotellet også en Art Wall med imponerende verk av norske kunstnere fra 1800-tallet. Kunstverkene er konsentrert på én og samme vegg med flere bilder i høyden. Christian Ringnes har bidratt med flere av disse verkene.

Del av Scandic-familien

Scandic overtok driften av Scandic Lillehammer Hotel 1. mai i år, men eies fremdeles av Pandox der Christian Ringnes' selskap Eiendomsspar er medeier. De to siste årene har Scandic Lillehammer Hotel gjennomgått en totalrenovering. Arbeidet har en prislapp på 60 millioner kroner og inkluderer blant annet et velværesenter med infinity-basseng, fire badstuer og to utebasseng.