Nå skal alle Scandic-hoteller i Norge innfri kravene til verdens tøffeste miljømerking

Onsdag 1. juni iverksatte Scandic Norge en omfattende resertifiseringsprosess som skal sikre at alle hoteller blir sertifisert med Svanemerket. Med nye og strengere krav reduserer man miljøavtrykket ved overnattinger på Scandic ytterligere.

Svanemerket er verdens tøffeste miljøsertifisering for hoteller, og skiller seg fra andre sertifiseringsordninger ved at kravene de stiller er absolutte. Scandic Norge har over tid jobbet systematisk for å redusere miljøavtrykket fra hotellene, og et viktig ledd i dette arbeidet har vært å svanemerke hotellene.

Flesteparten av Scandics hoteller er i dag sertifisert med Svanemerket, men i forbindelse med en revidering av Svanemerkets miljøkrav, skal hotellene nå gjennom en omfattende resertifisering. Ambisjonen er klar: Alle Scandic-hoteller skal innfri kriteriene til verdens tøffeste miljøsertifisering for hoteller og bli svanemerket i løpet av det neste året.

- Vi jobber hele tiden for å skape gode gjesteopplevelser ute på hotellene våre, og en viktig del av dette er å legge til rette for et bærekraftig opphold. De som velger å bo på et av våre hoteller, skal gjøre det med visshet om at oppholdet deres har en svært lav miljøbelastning, sier distriktsdirektør Håvard Solum i Scandic Norge.

Håvard Solum er distriktsdirektør i Scandic Norge. Foto: Tone Mella

Slik skjerpes kravene

Det finnes om lag 400 svanemerkede hoteller i Norden, og i Norge er det 69 stykker som har oppnådd denne sertifiseringen. 66 av disse er en del av Scandic-kjeden. Svanemerkets miljøkrav revideres jevnlig, og det stilles tøffe krav til klima og sirkulær økonomi. Med de nye kravene er ambisjonsnivået hevet betraktelig.

Energiforbruk og CO2-utslipp skal reduseres ytterligere. Det er ikke tillatt å bruke fossil olje eller gass til oppvarming. Kravene til vannforbruk strammes inn, og innsatsen for å redusere matsvinn skjerpes. Det blir enda mer fokus på bærekraftig mat, og økt bruk av miljømerkede produkter til rengjøringen.

I tillegg til dette, stilles det krav til at naturmangfoldet på hotellets uteområde skal forbedres, og enda tøffere krav til miljøledelse. Hotellene må jobbe kontinuerlig for å bli bedre på områder som energi, vann, avfall, matsvinn, økologisk mat og drikke, kjemikalier og innkjøp.

- Kort fortalt så stiller en slik sertifisering krav til at vi tenker miljø og bærekraft i alle ledd av driften. De fleste av hotellene våre er svanemerket i dag, men gjennom arbeidet vi nettopp startet, så håper vi at samtlige skal klare å innfri kravene. Det er en stor utfordring, men når det gjelder å legge til rette for bærekraftig hotelldrift, så er vi villige til å strekke oss langt, sier Solum.

Redusere miljøbelastning

Svanemerket er Nordens offisielle miljømerke, og ble opprettet av myndighetene for å gjøre det enklere for forbrukere og innkjøpere å gjøre miljøvennlige valg. Målet er at forbruk og produksjon skal være mindre belastende for miljøet.

- Det å bli sertifisert med Svanemerket er krevende, da alle kravene er ambisiøse og absolutte. Scandic har i mange år vært målrettet og bevisst i sitt arbeid med miljøspørsmål, og kan gjennom samarbeidet med oss tilby sine kunder Nordens mest miljøriktige hotellopplevelse, sier Bjørn Olav Strandli, markedsrådgiver i Svanemerket.

Markedsrådgiver Bjørn Olav Strandli i Svanemerket. Foto: Svanemerket