Scandic donerer penger til bærekraft

Scandic donerer penger til bærekraft

For andre år på rad deler Scandics bærekraftfond ut et stort pengebeløp for å støtte initiativ som bidrar aktivt til et bærekraftig samfunn. Hvert år samler Scandics bærekraftfond inn 100 000 euro, som kommer fra hotellkjedens salg av vannflasker, hvor 1 kr per solgte flaske går til fondet. De heldige mottakere av fondets midler er i år to organisasjoner fra Sverige og en gruppe studenter fra Danmark.

Nordens største hotellkjede Scandic er kjent som frontfigur innenfor bærekraft, og Scandic arbeider hele tiden målrettet mot å forbedre bærekraften ved sine hoteller, men også i samfunnet. Derfor deler Scandics bærekraftfond i år ut et stort pengebeløp til enkeltpersoner eller organisasjoner, som aktivt bidrar til mer bærekraft.

Vannflasker skaper grunnlag for mer bærekraft

Fondet samler hvert år inn omkring 100 000 euro ved salg av Scandics vannflasker på alle hotellene i kjeden, hvor 1 kr per solgte flaske går til fondet. I år har Scandic mottatt i alt 32 søknader fra Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland og England, og Scandic kan med glede gi tre utvalgte søkere muligheten til å realisere deres bærekraftsprosjekt.

”Vi har fått mange spennende søknader, og det understreker bare at det er mange som jobber med å skape et enda mer bærekraftig samfunn. Vi er stolte av å kunne hjelpe noen av de ambisiøse prosjektene på vei gjennom med økonomisk støtte,” sier Inger Mattsson, som er ansvarlig for bærekraft i Scandic-konsernet.

Innovative løsninger til nytte for samfunnet

Hos Scandic-konsernet var der bred enighet om at den økonomiske støtten i år skulle gå til tre mottakere: Polyteknisk Forening fra DTU i Danmark, Rättviseförmidlingen og Retoy-Stiftelsen Lek För Hållbarhet, de to siste er begge fra Sverige.

”De tre prosjektene som vi har valgt ut i år, har forskjellige fokusområder, men felles for alle er at de vil skape innovative løsninger innenfor bæredyktighet – for samfunnet, for næringslivet og for barn. Vi gleder oss til å se hvilken forskjell de vil gjøre med realiseringen av sine prosjekter i den kommende tiden,” sier Inger Mattsson, som står i spissen for bærekraftfondet.

Årets tre mottakere av Scandics bærekraftfond skal dele det tildelte pengebeløpet mellom seg.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Inger Mattsson, bærekraftansvarlig i Scandic, +46 8 517 350 19
E-post: inger.mattsson@scandichotels.com

Kristine Schaug, pressesjef Scandic Norge, +47 90 50 27 78

E-post: kristine.schaug@scandichotels.com

Fakta om Scandics bærekraftfond

• Scandic stiftet i 2009 sitt bærekraftfond for å kunne støtte initiativer og prosjekter som aktivt bidrar til en bærekraftig samfunnsutvikling.

• Prosjektenes omfang spiller ingen rolle, så lenge formålet er å gjøre verden til et mer bærekraftig sted og å gjøre en forskjell.

• Fondet samler hvert år inn nærmere 100 000 euro, og midlene kommer fra salget av Scandics eget vann, hvor 1 kr. per solgte vannflaske blir donert til fondet.

• Scandics vannflasker inneholder filtrert vann, tilsatt kullsyre, og er designet av den olympiske svømmeren Therese Alshammar.

• Scandic fortsetter i 2012 med å samle inn penger til fondet og med å diskutere kriteriene for utdelingen i 2012.