Scandic har halvert sine CO2 utslipp

- bruker kun energi fra vind- og vannkraft til elektrisitet på hotellene.

I forkant av den verdensomspennende Earth Hour, kan Scandic nå vise til gode resultater rundt kjedens egne miljømål. Siden 2007 har Scandic jobbet mot målet om å være helt fri for karbondioksid innen 2025. Nå, fire år senere, har Scandic allerede halvert sine utslipp og har derfor nådd sitt delmål.

Det som har gjort det hele mulig, er at Scandic over hele Norden nå kun bruker fornybar energi fra vind og vann til elektrisitet. Tidligere var dette kun praktisert i Sverige og Norge.

- Vi er veldig stolte av å ha nådd dette tøffe målet ved å fokusere på vårt forbruk, sier Inger Mattsson Manager Sustainable Business i Scandic. Miljøarbeid er en integrert del av vår virksomhet og vår strategi har vært å jobbe aktivt med å se på nye måter å minimere vår innvirkning på miljøet. Dette siste steget, med utelukkende bruk av vann-og vinddrevet elektrisitet på alle våre hoteller i Norden, er noe vi er veldig stolte av.

Neste steg mot 0 utslipp av CO2 før 2025

Hver måned overvåker Scandic sitt energiforbruk for å forbedre og holde det på et lavt nivå. Siden målingen begynte i 1996, har Scandic senket sitt energiforbruk med 35 % og utslipp av karbondioksid med 64%, fra 4,4 kg til 1,6 kg karbondioksid pr gjest og natt.

I Norge er utslippene blitt redusert med 79% til 0,3 kg karbondioksid / gjest og natt siden 1996 og i Danmark utslippene har blitt redusert med 69% på bare ett år, fra 2010 til 2011. I Sverige har utslipp av karbondioksid blitt redusert med 92% til 0,3 kg karbondioksid/ gjest og natt. For samme periode har utslippene i Finland blitt redusert med 40% ned til 4,7 kg karbondioksid / gjest og natt.

Nå har vi utslipp på 1,6 kilo som trenger å gå ned til null, og det er denne delen som er den største utfordringen, sier Inger Mattsson, sjef for Sustainable Business i Scandic. Den fjernvarme, som er utenfor vår kontroll, må bli fossilfri. Vi kan prøve å påvirke ved å presentere våre ønsker til politikere og tilbydere av fjernvarme. I vårt arbeid mot å kutte helt ut CO2-utslipp må vi også ta hensyn til våre forretningsreiser og vi kommer til å utvikle en tøffere reisepolitikk internt som tar sikte på togreiser og senket utslipp fra våre firmabiler. En annen del er gassen som brukes i våre kjøkken. Vi har innført en standard som betyr at gasskomfyrer erstattes, ofte med induksjon, når vi renoverer.

Scandic er bransjeledende når det gjelder bærekraftig arbeid og i år ble Scandic kåret til den mest bærekraftige hotellkjeden blant svenske forbrukere. I 1993 begynte hotellkjeden å utvikle det blir sett på som bransjens ledende bærekraftige program, noe som betyr at de miljømessige, økonomiske og sosiale aspektene implementeres i beslutninger i den daglige driften. Dette arbeidet har også blitt belønnet med Nordisk Råds Natur- og Miljøpris i 2011. I november 2011 åpnet kjeden Norges første hotell i Miljøklasse A, Scandic Vulkan.

For mer informasjon om Scandics bærekraftige arbeid:
www.scandichotels.com/betterworld

Kontakt informasjon: