Scandic Norge mottok pris for inkludering i arbeidslivet

Kåret til "Årets Lionheart 2023" for arbeidet med å inkludere tidligere straffedømte i arbeidslivet.

Scandic Norge jobber aktivt for å bidra til et inkluderende arbeidsliv, og inngikk høsten 2022 et samarbeid med Sammen for livet. Organisasjonen jobber med å få tidligere straffedømte ut i arbeidslivet, og den første kandidaten startet på Scandics hovedkontor i Oslo 1. november 2022.

Samarbeidet har vært en suksess, og 19. oktober ble Scandic Norge tildelt inkluderingsprisen "Årets Lionheart" under et møte mellom partene.

- Det er en stor ære å motta en slik pris, og en inspirasjon til å fortsette det viktige arbeidet med å bygge ned barrierer og få mennesker ut i arbeid. Vi er ikke så opptatt av om du har hull i CV-en, men ønsker å ansette mennesker vi opplever er personlig egnet og har en sterk motivasjon for å bidra, sier HR-direktør Elin Ekrol - og legger til:

- På våre hoteller jobber det mennesker fra mer enn 140 land, og medarbeidere med ulike bakgrunner og livserfaringer er en stor styrke for oss i hverdagen og i møte med gjester fra alle deler av verden.

"Årets Lionheart"-prisen ble lansert i 2022, og går ifølge Sammen for livet til bedrifter som utmerker seg innen arbeidsinkludering, og som møter kandidater med forståelse og raushet.

- Et inkluderende arbeidsliv er både viktig og berikende. Vi kaller det en vinn-vinn-vinn-situasjon – både for den enkelte arbeidstaker, for bedriften og for samfunnet. Scandic fikk prisen i år fordi de strekker seg langt for at våre kandidater skal få en mulighet i det ordinære arbeidslivet. Det er å ta samfunnsansvar, det er å være modig – et ekte «lionheart», sier jobbkonsulent i Sammen for livet og ansvarlig for avtalen, Oona Egge Hølen.