Scandic Oceanhamnen åpnet i Helsingborg

Mandag åpnet Scandics andre hotell i Helsingborg. Scandic Oceanhamnen ligger i den klimasmarte bydelen med samme navn, og kan blant annet skilte med 184 rom fordelt på 13 etasjer, velværeavdeling og takterrasse.

Scandic Oceanhamnen ligger lengst ute på piren i en bydel med et hurtigvoksende bo- og arbeidsmiljø. Ved siden av hotellet går det også elektriske ferger mellom Helsingborg og Helsingør, og hotellet har på den måten en strategisk beliggenhet og blir et viktig tilskudd i arbeidet med å styrke Helsingborgs rolle som knutepunkt i Sør-Sverige.

Gjestene kan gå rett inn på hotellet fra kaien, og blir da møtt av et innbydende hotellmiljø preget av den fantastiske og milelange utsikten over Öresund. I restauranten fokuserer kokkene på kortreiste matvarer i sesong, og for å redusere matsvinnet tilbys det både hele og halve porsjoner fra menyen. Alt vin og øl som serveres i hotellets barer er økologisk, og det aller meste er på tapp.

- Det føles fantastisk å endelig åpne dørene til hotellet, og tilby både fastboende og tilreisende en unik plass å samles og bo. Scandic Oceanhamnen får en sentral plassering på Helsingborgs hotellkart, ikke minst med den fantastiske takterrassen og velværeavdelingen som ligger i toppen av bygget. Her ferdes både fastboende, arbeidere, hotellgjester og helsingborgere, og jeg er stolt over at jeg og personalet mitt nå åpner en plass der mennesker kan møtes, spise, nyte utsikten og få en god natts søvn med så liten miljøpåvirkningsom mulig, sier hotelldirektør Elisabeth Persson.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Slik ser det ut i restauranten på Scandic Oceanhamnen.

På det nye hotellet står bærekraft i sentrum. Bygget er konstruert ut ifra en sirkulær tankegang, der gjenvunnede materialer er brukt i innredningen både i fellesarealer og i borom. Hotellet har også et unikt trerørssystem for matavfall, toalett og bad, og dusj- og vaskevann, som transporteres direkte til bydelens nybygde renseverk, der avfallet benyttes som en råvare for å produsere biogass og plantenæring.

Hotellet er konstruert i tråd med den svenske miljøsertifiseringen "Miljöbyggnad Guld", og har også blitt sertifisert med Svanen - Nordens offisielle miljømerking og verdens strengeste miljøsertifisering for hoteller.

- Scandic Oceanhamnen er en milepæl i hotellporteføljen vår. For oss er det viktig å se på mer enn bare eiendommens miljøpåvirkning og livslengde. Vår ambisjon er å alltid ha så liten påvirkning på miljøet som mulig gjennom vår hotelldrift, og å jobbe med alle aspekter av miljø og sosial og økonomisk bærekraft, sier bærekraftsdirektør Magnus Ljungberg i Scandic Hotels.

Scandic Oceanhamnen skaper nye muligheter for å møtes for svensk og dansk næringsliv. Helsingborg er, med sin nærhet til Danmark, et viktig knutepunkt for Sør-Sverige, og gjennom denne nyetableringen tilføres 184 rom og en betydelig kurs- og konferansekapasitet til en by der befolkningen og næringslivet er i vekst. Det innglassede møterommet Studio Ocean på takterrassen blir også et idyllisk sted å legge møter eller private arrangementer.

- Vi har lenge sett på muligheten for å ekspandere virksomheten vår i Helsinborg, og da Oceanhamnen og gårdeier Granitor dukket opp på radaren vår, kjente vi at dette var en perfekt match. Helsingborg er en viktig motor i en av Nordens største arbeidsmarkedsregioner, og vi ser at det er en fin sammensetning av fritids- og forretningsreisende som besøker Helsingborg hvert år, sier administrerende direktør i Scandic Sverige, Peter Jangbratt.

Med etableringen av Scandic Oceanhamnen har Scandic nå totalt 424 hotellrom i Helsingborg.

Fakta om Scandic Oceanhamnen:

• 13 etasjer
  • Helsingborgs høyeste takterrasse