Scandic påvirker TV-markedet i miljøvennlig retning

Scandic fortsetter å påvirke sine leverandører gjennom sitt tydelige miljøfokus. Et samarbeid med Philips har ført til at Scandics nye LED-flatskjermer bruker mindre strøm og er laget av mer miljøvennlige produkter. Resultatet av samarbeidet gir også privatkunder et nytt, miljømerket TV-alternativ.

Da Scandic bestemte seg for å gå til innkjøp av 20 000 nye LED-flatskjermer var det viktig å finne en TV-løsning som oppfylte selskapets miljøkrav. Den valgte TV-modellen MediaSuite har derfor blitt sertifisert etter EUs strenge miljøstandard.

– Ved å være konsekvent i sitt miljøarbeid bidrar Scandic i aller høyeste grad til en positiv utvikling. Scandic har gitt et betydelig bidrag gjennom sitt engasjement og ved å drive sertifiseringsprosessen av TV-modellen MediaSuite, sier salgsdirektør Pär Backlund i Hospitality TV hos Philips, som er leverandøren av de nye skjermene.

Samarbeid med miljøeffekt
Den godkjente søknaden om miljømerkingen for Philips MediaSuite er et eksempel på hvordan to selskaper kan arbeide sammen for å oppnå et godt miljøresultat.

– Samarbeidet med Philips har ikke bare ført til at vi i Scandic får flatskjermer som er mer miljøvennlige, men også at privatkunder får et nytt, miljømerket alternativ med modellen MediaSuite. En viktig endring er at det tidligere fulgte med bordstativ til alle utgaver av modellen, men det blir nå i stedet et tilvalg også for privatkunder. Vi har ikke behov for disse siden TV-skjermene henges opp på veggen, men fremfor alt får vi ytterligere en miljøgevinst ved at det blir mindre å transportere, konstaterer miljøansvarlig Inger Mattsson i Scandic.

Utrullingen av de 20 000 nye skjermene til Scandics hoteller har begynt, og skal være fullført innen 2014.

Bruker mindre strøm
For å få MediaSuite godkjent med EU Ecolab el ble det gjort en rekke miljømessige forbedringer. En avgjørende forskjell er at modellen har fått en mer miljøtilpasset flammesikring.

–I tillegg er MediaSuite etter sertifiseringsprosessen betydelig mer energieffektiv, og det er en stor og positiv forbedring i mer miljøvennlig retning, sier Leendert Jan de Olde, Senior Manager Sustainability i Philips Consumer Lifestyle i Nederland.

De nye LED-flatskjermene er hele 70 % mer energieffektive, og det betyr at Scandic vil spare nærmere 2 millioner kWh i året.

Fakta EU Ecolabel
EU Ecolab el er EUs felles miljømerke, og fungerer på samme måte som Svanemerket i Norge. Produktene undersøkes fra et livssyklusperspektiv fra råvare til avfall, og produsentene må oppfylle strenge miljø-, funksjons- og kvalitetskrav. Kravene høynes kontinuerlig. Kravene for merkingen fastsettes av ansvarlige organer i EUs medlemsland på oppdrag av EU-kommisjonen. (Kilde: Svanen)

For mer informasjon kontakt:

Margareta Thorgren, Vice President Group Communication, Scandic
Tlf. +46 8 517 352 54